بارندگی‌ها در استان سمنان امسال ۳۸ درصد کاهش یافت

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: ثبت ۳۰ میلیمتر بارندگی در سال بارشی جاری از یکم مهر ۱۴۰۰ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل نشانگر کاهش ۳۸ درصدی بارندگی‌ها است.

به گزارش ایرنا، ایرج حیدریان روز چهارشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان در سالن جلسات دادگستری کل استان، با اشاره به بررسی مشکلات کم آبی استان سمنان بیان کرد: سال آبی از یکم مهر تا مرداد ماه سال بعد محاسبه می شود و استان سمنان در سال بارشی تاکنون با ۳۰ میلی متر بارندگی نسبت به بارندگی ۴۸ میلی متری در مدت مشابه سال گذشته با کاهش بارندگی رو به رو است.

بارندگی های امسال ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۵ درصد نسبت به بلندمدت در استان سمنان کاهش یافت و آموزش مصرف بهینه آب، تغییر سبک زندگی و استفاده از فناوری های نوین در مصرف آب ضروری است.

با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، شیوه های آبیاری و کشاورزی باید بهبود یابد و در حوزه کشاورزی به جای تولید، به دخیره سازی وابسته هستیم.

کنتور بر روی ۹۰ چاه استان سمنان نصب شد و تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز نیز انجام شد و ۵۲ مورد چاه غیرمجاز در دست بررسی است.

۸۹۲ حلقه چاه در محدوده قرق چاه های آب آشامیدنی در شعاع دو کیلومتری شناسایی شد و حجم برداشت از این چاه ها کنترل می شود.
در استان بیش از ۶۰۰حلقه چاه کشاورزی، ۱۶۰حلقه چاه بخش خدمات و ۱۳ حلقه چاه چندمنظوره است و برداشت بیشتر از حد مجاز با قطع برق چاه های محدوده قرق کنترل می شود.