بافت فرسوده زخمی کهنه بر تن شهر سمنان

بافت فرسوده زخمی کهنه بر تن شهر سمنان می‌باشد و این بافت‌ها در شهر به ۴۵۰ هکتار رسیده که احیای بافت فرسوده، نیازمند تعامل همه دستگاه‌های ذیربط است.

علی همتی در گفتگویی با قومس با بیان اینکه سمنان شهری است که نیمی از آن را بافت فرسوده و قدیمی تشکیل داده است، اظهار کرد: باید به مقوله نوسازی و احیای بافت فرسوده شهر توجه‌ای ویژه شود.

وی تصریح کرد: بافت‌هایی همچون ضلع جنوبی بلوار ۱۷ شهریور و بلوار قدس نیاز به نوسازی دارند که قسمت‌هایی از آن نیز مرمت شده است و برای بخش عمده‌ای از این بافت نیز در تعرفه سال ۹۶ امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای شهر سمنان با اشاره به اینکه با انجام عملیات نوسازی بافت فرسوده، از استحکام و مقاومت بناهای آن اطمینان حاصل می‌کنیم، ابراز کرد: مزیت این حرکت مثمر ثمر، در وهله اول مقاوم سازی ساختمان‌ها و بناها در مقابل زلزله‌هایی با ریشتر خفیف و متوسط می‌باشد.

همتی اضافه کرد: بی‌تردید بازسازی بافت فرسوده شهر در اصلاح عرض معابر کمک شایانی کرده و موجب تسهیل در تردد کوچه‌های کم عرض خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های تشویقی شورای شهر ابراز کرد: با کمک و استفاده از اینگونه طرح‌ها در سطح شهر ساختمان‌هایی ایمن و مستحکم خواهیم داشت، همچنین معضل پارکینگ و سد معبر نیز مرتفع خواهد شد.

رئیس شورای شهر سمنان در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار و نشست با معاونان وزیر اشاره کرده و عنوان کرد: خوشبختانه طی نشستی که به همراه دکتر احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی بافت فرسوده در وزارت راه و شهرسازی داشتیم، امتیازات مطلوب و خوبی پیرامون بافت فرسوده حاصل شده است.

همتی افزود: در این دیدار مقرر شد که این مدیران طی سفری به سمنان معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده را از نزدیک مشاهده و راهکارهای مناسبی در جهت نوسازی و بهسازی آن ارائه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه مساحت بافت فرسوده شهر سمنان بسیار زیاد می‌باشد، عنوان کرد: نزدیک به ۴۵۰ هکتار از مساحت سمنان، به بافت فرسوده تبدیل شده است که از این متراژ ۴۵ هکتار آن بافت تاریخی می‌باشد.

رئیس شورای شهر سمنان با بیان اینکه مرمت و نوسازی بافت فرسوده سمنان تنها با تلاش و اهتمام ارگان‌های شهرداری و شورای شهر امکان پذیر نمی‌باشد، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این بافت را موقوفات تشکیل داده همچنین بخشی نیز به مالکان فوت شده اختصاص دارد و بعضا مجهول المکان بودن صاحب بنا نیز به این موارد اضافه می‌شود.

همتی با اشاره به اینکه تنها با تعامل یک یا دو نهاد این بازسازی صورت نمی‌گیرد، ابراز کرد: مرمت و احیای بافت فرسوده شهر، نیازمند تعامل همه دستگاه‌های ذیربط است و مساعدت و هماهنگی چندین نهاد و ارگان را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای مثبت بافت فرسوده داشتن زیرساخت‌های آماده‌ای همچون برق، گاز و آب و.. می‌باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس شورای شهر سمنان افزود: از دیگر مزایای مرمت بافت فرسوده پایین بودن هزینه‌ها در این بخش شهر می‌باشد زیرا با توجه به اینکه بخش عمده این بافت در مرکز شهر واقع شده، دسترسی به امکانات برای آن بسیار آسان است.

همتی در ادامه همکاری مسکن و شهرسازی سمنان با شورای شهر را مطلوب ارزیابی کرده و گفت: باز هم امیدواریم این تعامل جدی‌تر و پررنگ‌تر شود.

وی ابراز کرد: بی‌تردید هماهنگی و مساعدت ارگان‌هایی همچون استانداری سمنان و بانک‌های عامل نقش به سزایی در این مقوله ایفا کرده و بانک‌ها با ارائه تسهیلات و یارانه می‌توانند در این مهم یاری رسان باشند.

رئیس شورای شهر سمنان افزود: شهرداری و شورای شهر سمنان نیز با تشویق مردم به ساخت و ساز و مرمت بافت‌هایی که نیاز به تعمیر دارند در این مسیر گام برمی دارد.

همتی با بیان اینکه فعالیت کارگروه بازآفرینی بافت‌های فرسوده نیز از معاون عمرانی استاندار درخواست شده است گفت: البته این کارگروه مدتی است تشکیل شده اما به صورت جدی کار خود را آغاز نکرده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار ما از نهادهای بالادستی حمایت هرچه بیشتر مادی و معنوی می‌باشد، اظهار کرد: پروسه اعلام به مراجع برای انجام عملیات تخریب بسیار طولانی است و همین امر نارضایتی مردم را به همراه دارد.

رئیس شورای شهر سمنان با بیان اینکه باید بافت فرسوده و تاریخی شهر را از تهدید به فرصتی برای توسعه شهر تبدیل کنیم، اضافه کرد: در برخی از مناطق این بافت‌ها، شاهد تجمع افراد ناباب همچنین استعمال مواد مخدر از جانب این افراد هستیم.

وی با بیان اینکه این مکان‌ها باعث به وجود آمدن معضلات اجتماعی در شهر خواهد شد عنوان کرد: ساختمان‌های مخروب و نیمه کاره به مکانی برای انجام مفاسد اخلاقی و اجتماعی تبدیل شده که خرده‌فروشان مواد مخدر نیز در آن حضور پیدا کرده اند.

همتی با اشاره به اینکه بی‌شک تخریب برخی بناها بسیار ضروری می‌باشد، خاطرنشان کرد: در مقابل بازسازی، احیا و مرمت بناهایی که ارزش تاریخی دارند حایز اهمیت است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان