بزرگترین گردهمایی مؤلفین استان سمنان برگزار می‌شود

۳ روستای سمنان در بین ۴۰روستای دوستدار کتاب کشور/ بزرگترین گردهمایی مؤلفین استان سمنان برگزار می‌شو

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از قرار گرفتن سه روستای استان سمنان در بین ۴۰روستای دوستدار کتاب کشور خبر داد و گفت: روستاهای فرومد، مومن‌آباد و لاسجرد سه روستای استان هستند که به واسطه برخورداری از زیرساخت‌های لازم در شمار ۴۰ روستای برتر کشور قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: امسال ۱۳۰۰روستای کشور در چهارمین دوره روستاهای دوستدار کتاب شرکت داشتند که سهم استان سمنان ۶روستا بوده که سه روستای آن به ۴۰روستای برتر و مرحله نیمه‌نهایی چهارمین دوره راه یافتند.

وی از وجود ۲۲ کتابخانه روستایی در استان سمنان خبر داد و افزود: ۱۹باب از این کتابخانه‌ها نهادی و سه باب آن مشارکتی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از برنامه‌ریزی این اداره کل برای برگزاری بزرگترین گردهمایی مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب خبر داد و تصریح کرد: بزرگترین گردهمایی مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب بزودی با هدف تجلیل از مؤلفین و اهل قلم بومی استان و همچنین خادمان عرصه فرهنگ مکتوب و از جمله کتابفروشان، ناشران و کتابداران استان برگزار خواهد شد.

وی از دعوت بیش از ۱۵۰ نویسنده و خادم کتاب استان برای حضور در این گردهمایی خبر داد و گفت: همزمان با این گردهمایی یک دوره آموزشی با هدف بررسی رابطه بین آسیب‌های اجتماعی و مطالعه مفید و نقش نویسندگان و اهل قلم در بهبود این شرایط برگزار خواهد شد.

سماکوش با بیان اینکه بیش از ۷۵۰ مولف و نویسنده بومی استان شناسایی شدند خاطرنشان کرد: قرار است در گردهمایی مؤلفین، نویسندگان و خادمان فرهنگ مکتوب استان سمنان، ۲۴ نویسنده و خادم کتاب تجلیل شوند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان و دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان از افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۴۰۰۰ عضو جدید جذب کتابخانه‌های عمومی استان شدند.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر اعضای کتابخانه‌های عمومسی استان از مرز ۵۷ هزار عضو نیز گذشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از برگزاری بیش از ۶۵۰ نشست کتابخانه‌ای در سال‌جاری در این اداره کل خبر داد و اضافه کرد: برگزاری ۴۶۷ مسابقه فرهنگی، ۲۹۰ نشست مطالعاتی، ۲۸۰ نشست ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و…از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.

سماکوش از اهدا بیش از ۳۱۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: استان سمنان از نظر اهدا کتاب حائز رتبه نخست کشور شده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها به انتقاد از عدم پرداخت کامل این سهم پرداخت و گفت: پرداخت کامل این سهم به اداره کل کتابخانه‌ عمومی استان سبب می‌شود که این اداره کل بتواند خدمات مطلوب‌تری ارائه دهد اما متاسفانه عدم پرداخت کامل این سهم به اداره کل کتابخانه‌ عمومی سبب می‌شود که این سهم از طریق خزانه برداشت شود که بازگشت آن به استان به سختی صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سهم این اداره کل از نیم درصد شهرداری‌ها در سال ۹۶را حدود دو میلیارد تومان برشمرد و افزود: از سهم یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومانی این اداره کل از درآمد شهرداری‌ها از ابتدای سال تاکنون تنها ۴۰۰میلیون تومان پرداخت شده و یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان آن هنوز پرداخت نشده است.

وی از رشد ۵درصدی پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۸۲ میلیون تومان از این سهم پرداخت شد و مابقی آن از طریق خزانه برداشت شد.