تاثیر مخرب خشکسالی و فرسایش بادی بر حیات وحش سمنان

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: خشکسالی و پدیده فرسایش بادی تاثیر مخرب بر عرصه های ملی و حیات وحش این استان گذاشته است.

علینقی حیدریان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که خشکسالی سال های اخیر بیشترین خسارت ها را به پاک ملی توران شهرستان شاهرود وارد کرده است، افزود : تکرار خشکسالی ها منجر به کاهش جدی رویش گیاهی شده و پیامد آن کاهش جمعیت گونه های چون کل بز، قوچ و میش و علفخواران در منطقه است.

وی با اشاره به این که با ساخت تعدادی از آب انبار برای رفع تشنگی حیات وحش استان اقدام شده است، اظهار داشت : این آب انبارها تا حدی مشکل کم آبی زیستگاه های حیات وحش را رفع می کند اما مشکل تغذیه حیات وحش همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد : در پارک ملی توران انتظار افزایش جمعیت حیات وحش را نداریم اما باید تلاش کنیم همین جمعیت موجود شامل کل و بز، قوچ و میش را حفظ کنیم.

حیدریان خروج حیات وحش از مناطق حفاظت شده را از دیگر پیامدهای خشکسالی در پارک ملی توران برشمرد و گفت: کاهش جمعیت علفخواران موجب به هم ریختن نظم زنجیره غذایی در منطقه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت : از طرفی طبیعت استان سمنان طبیعت شکننده و آسیب پذیر است و هر تغییری در رویش گیاهی و بافت خاک اتفاق بیفتد در شرایط طبیعی مدت زمان زیادی برای بازگشت به حالت قبل نیاز دارد اما اگر شرایط طبیعی نباشد و بارندگی هم از حد معمولی کمتر باشد بازگشت به حالت قبل هرگز امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: بیش از ۱۵ سال است که نقاط مختلف استان با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این دوره طولانی خشکسالی به همراه افت سطح آب های زیر زمینی، موجب کاهش رطوبت خاک و نابودی پوشش گیاهی در زیستگاههای دشتی استان شده است.

به گزارش ایرنا، از ۹٫۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸٫۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳٫۶ درصد جنگل است.

خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان