تراز مثبت تجاری استان سمنان با وجود تحریم و کرونا

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان از مثبت بودن تراز تجاری در این استان خبر داد و گفت: هم بازارهای هدف و هم ارزش صادرات استان با وجود شرایط تحریمی افزایش یافته است.

علیرضا آشناگر در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که عصر سه شنبه ۱۲ اسفند ماه در سالن یادگار امام (ره) برگزار شد با تقدیر از تلاش صادر کنندگان اظهار کرد: امیدوارم که برگزاری این جلسات هر سال باشکوه و رونق بیشتری به انجام رسد و آمارها نیز روز به روز بهتر بشود.

ایشان با اشاره به لزوم پرهیز از سیاسی کاری در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر محیط اقتصادی با اهرم‌های سیاسی تحت تاثیر قرار بگیرد به هیچ وجه این امر خدمت به مردم محسوب نمی‌شود و لذا لازم است تا مسئولان نسبت به تصمیمات درست خود پافشاری نمایند
استاندار با اشاره به وضعیت اقتصادی و صادرات در استان گفت: خوشبختانه تراز تجاری در استان استان، تراز مثبتی بوده و صادرات نسبت به واردات در این استان ارجحیت دارد.
علاوه بر افزایش مقاصد صادراتی از استان، شاهد افزایش میزان ارزش کالاهای صادراتی از مبداء این استان نیز هستیم که بخشی از آن به افزایش نرخ ارز و تلاشهای دولت بستگی داشته و بخش اعظم آن نیز مربوط به صادرکنندگان است.
وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی همانند دماسنجی است که وضعیت یک کشور را نشان می‌دهد گفت: در اقتصاد شاخص هایی وجود دارد که با بررسی آن می توان دریافت که آیا فضای کشور رو به بهبود است و حال مردم خوب است یا خیر و همچنین شاخص ها نشان می دهد که آیا اقتصاد ما پویاست یا ایستا.
بخشی از کمبودها و مشکلات ما به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان مربوطه است و بخشی دیگر به نوع مدیریت برمی‌گردد

وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بین ۱ تا ۳ است که می تواند به عنوان محرک تولید و صادرات عمل کند؛ گفت: نرخ تورم در کشور ما و در دولت‌های مختلف سینوسی است.
هر تولیدکننده‌ای که بهره وری را بهبود بخشد، قطعاً تولید کننده موفقی است و باید از وی حمایت کرد.
آشناگر با انتقاد از عدم بروز رسانی تکنولوژی در برخی صنایع گفت: برخی تکنولوژی های مورد استفاده در کشور به جز در مواردی خاص؛ جزو تکنولوژی‌های روز دنیا نیست که این امر هزینه ها را افزایش می دهد.‌

کیفیت محصولات تولیدی استان و کشور ما خوب است، اما متاسفانه بسته‌بندی خوبی نداشته و نظارت مناسبی بر روند صادرات آنها نمی شود.‌
وی همچنین عنوان کرد: برخی افراد محصولات تقلبی و بی کیفیت را وارد یا صادر می‌کنند که گلایه‌هایی را ایجاد می‌کند
همه می‌دانیم که بخش اساسی مشکلات در کشور ما ناشی از فشارهای اقتصادی آمریکا و همکاری بخشی از دولت‌های دیگر با آمریکاست و لذا صادر کنندگان، افسران جبهه اقتصادی هستید که در شرایط سخت می توانید نیز فضای کسب و کار خود رونق دهید
وی از هوش مالی بعنوان فرایند حل مشکلات و رفع موانع مالی و تولید یاد کرد و اظهار کرد: خوشبختانه در استان سمنان از نظر نرخ بیکاری وضعیت خوبی داریم و در شاخص فضای کسب و کار نیز رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده ایم
آشناگر به تشریح وضعیت استان پرداخت و گفت: استان سمنان در جلب رضایتمندی مردم طی دو سال اخیر مستمراً به عنوان استان برتر کشور معرفی شده است.

نرخ اشتغال در استان ما نرخ خوبی است و علیرغم شرایط کرونایی و تحریم از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم و از همین رو باید خداقوت گفت به تولید کنندگانی که این فرصت را برای مردم ایجاد کرده اند که سختی‌های آنان بیشتر از این نشود.
وی اضافه کرد امیدوارم با انجام گشایش‌های اقتصادی که توسط دولت به انجام خواهد رسید، شاهد رونق کسب و کار مردم باشیم که تحقق این امر با همت مردم و اراده مستحکم نظام دور نخواهد بود.‌

معمولا پیشنهادات رسیده را با همان ادبیاتی که از سوی طراحان ارائه شده است، برای رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس جمهور و یا وزرای مربوطه ارسال می کنیم.
استاندار سمنان همچنین با انتقاد از تاثیر پذیری تغییرات در سطح مدیران و مسیولان بر فضای کسب و کار گفت: تغییر دولت و یا مسئولان؛ نباید موجب تاثیر در فضای کسب و کار مردم شود و اگر محیط اقتصادی با اهرم‌های سیاسی تحت تاثیر قرار بگیرد به هیچ وجه این امر خدمت به مردم محسوب نمی‌شود.
وی تصریح کرد: هر وزیر یا مسئول باید واقعاً نسبت به تصمیمات درست خود پایمردی و پافشاری داشته و از آن دفاع کند.