تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به کجا رسید؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با بیان اینکه به زودی سند کاروانسرا و دادگاه انقلاب به مالکیت این اداره کل درمی‌آید، گفت: دستور وزیر میراث فرهنگی و رییس سازمان زندان‌ها گرفته شد و فقط منتظر دستور رییس قوه قضاییه برای تغییر کاربری و تخریب ساختمان دادگاه انقلاب هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای شاه عباسی واقع در مرکز شهر تاریخی سمنان و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در این شهر است. این بنای ارزشمند که ۴۰۰ سال قدمت دارد و سال ۱۳۵۲ خورشیدی به ثبت ملی رسید، به مدت ۴۰ سال و تا خرداد ۹۹ به عنوان زندان استفاده می‌شد و آزادسازی آن یکی از مطالبات مردم استان بود.

طی ۲ سال گذشته مسوولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید کردند از جمله وزیران سابق و کنونی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آیت‌الله رئیسی که در مقام ریاست قوه قضاییه و رییس جمهور دستور آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی را صادر کرد.

در نهایت و پس از تلاش‌های زیاد، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و بدین ترتیب این کاروانسرا تخلیه شد تا برای مرمت در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار بگیرد.