تنزل سمنان از بیست‌و نهمین شهر به پنجاه‌ویکمین شهر پرجمعیت ایران در نیم قرن اخیر

مرکز استان سمنان از بیست‌و نهمین شهر پرجمعیت کشور در نخستین سرشماری کشور در سال ۳۵ به پنجاه‌ویکمین شهر کشور در آخرین سرشماری رسمی کشور تنزل پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، سیدعباس دانایی فرماندار مرکز استان در آیین آغاز رسمی سرشماری نفوس و مسکن در استان که باحضور مهاون مرکز آمار ایران، استاندار سمنان، امام جمعه موقت، نماینده مردم و شماری از مسئولان و عوامل اجرایی این طرح ملی در فرهنگسرای کومش برگزار شد اظهار کرد: باتوجه به مهاجرپذیری سمنان امیدواریم که جایگاه این شهر تاریخی از نظر جمعیت نیز در سرشماری امسال ارتقاء بیابد.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به لزوم بررسی چرایی کندبودن رشد جمعیتی در این شهر، خاطرنشان کرد: شهر سمنان از همه ابعاد از ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار است و می تواند پذیرای جمعیتی بیش از اینها باشد.

وی با بیان اینکه در استان و به‌ویژه شهرستان سمنان باتوجه به زیرساخت‌های موجود باید برای برگزاری ۱۰۰ درصدی سرشماری به‌صورت اینترنتی برنامه‌ریزی کنیم افزود: بدون شک در سرشماری امسال شاهد تحقق حداقل ۶۰درصد سرشماری به‌صورت اینترنتی خواهیم بود.

دانایی از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری اینترنتی سرشماری در این شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر دستگاه‌های اداری و دولتی، مساجد و پایگاه‌های مقاومت، زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام رایگان اینترنتی شهروندان سمنانی در ۱۵۰ مدرسه نیز فراهم شده است.

فرماندار سمنان و رئیس ستاد برگزاری سرشماری نفوس و مسکن شهرستان سمنان ادامه داد: این مدارس در ساعات صبح به اولیاء دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان و در ساعات بعدازظهر به مردم محل و شهروندان سمنانی خدمات رایگان ارائه می‌دهند تا سرشماری ۹۵ در سطح بالایی به‌صورت اینترنتی برگزار شود.

وی از ثبت‌نام ۳۷۰ نفر برای مشارکت در برگزاری سرشماری امسال در مرکز استان خبر داد و گفت: باتوجه به برگزاری اینترنتی سرشماری ما تنها به ۶۳ نفر به عنوان مجریان برگزاری طرح سرشماری نفوس و مسکن در سمنان نیاز داریم.

دانایی با تقدیر از مشارکت بالای شهروندان برای همکاری با این طرح تصریح کرد: بیش از ۶۷ درصد متقاضیان همکاری دارای مدرک دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند. ضمن اینکه ۲۳ درصد متقاضیان تجربه همکاری در برگزاری سرشماری سال ۹۰ را نیز در کارنامه خود دارند.

فرماندار سمنان با بیان اینکه ۳۷درصد متقاضیان دانشجو هستند گفت: جوانان استان همواره در برگزاری طرح‌های ملی همکاری و مشارکت خوبی با مسئولان دارند.

وی از وجود ۳۵ هزار دانش‌آموز در این شهرستان خبر داد و گفت: به منظور برگزاری بهتر طرح برای ۱۶ هزار دانش‌آموز سمنانی کارت همیار طرح سرشماری نفوس و مسکن صادر شده است.

رئیس ستاد برگزاری سرشماری نفوس و مسکن شهرستان سمنان ضمن دعوت از عموم مردم برای مشارکت و همراهی با مجریان سرشماری خاطرنشان کرد: مردم استان سمنان همواره در صحنه‌های مختلف حضور جدی و موثر داشتند و باتوجه به اهمیت طرح سرشماری امسال نیز شاهد ثبت یک رکورد دیگر در عملکرد و همراهی مردم با مسئولان و خدمتگذاران خود در این طرح خواهند داشت.

فرماندار مرکز استان از همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی خواست بستر را برای ثبت‌نام اینترتی زیرمجموعه خود و خانوارهای محدوده دستگاه خود فراهم کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان