تپه باستانی سنگ چخماق کجاست + تصاویر

این تپه‌ها در حاشیه شمالی شهر بسطام و در ۶ کیلومتری شاهرود واقع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ، این حوزه دارای دو منطقه تپه‌ای در نواحی شرقی و غربی است و قدمت تپه‌های غربی به ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار سال قبل و قدمت تپه‌های شرقی به ۷ تا ۸ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

قدمت این مناظق نشان دهنده وجود روستایی در دوره نوسنگی بی‌سفال در منطقه سنگ چخماق شاهرود است واین تپه در سال‏های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ مورد حفاری قرار گرفت و اشیاء و ابزارهایی مربوط به دوران نوسنگی از آنجا به دست آمد؛ اشیایی که قدمت آنها به ۷۳۰۰ سال پیش می‏رسد.

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تپه‌های سنگ چخماق شاهرود در بسطام متعلق به قدیمی‌ترین روستای شمالشرق فلات ایران است و بسیاری از ظروف تپه‌های سنگی این منطقه اکنون در موزه توکیو در ژاپن نگهداری می‌شود و این در حالی است که موزه شاهرود تنها چند نمونه از این ظروف را در خود نگهداری می‌کند.

گفتنی است ، در حفاری تپه شرقی، تعداد سفال بیشتری به دست آمده که قرمز رنگ بوده و مشخصه آنها، نقش‏های ساده و هندسی قرمز، روی کاسه‏ های گود است واز زیباترین سفال‏های این تپه می‏توان به دو اثر بسیار ارزنده اشاره کرد که شامل ماکت سفالی یک خانه و یک عدد ظرف کوزه‏ای شکل با نقوش ابتدایی طرح سبدی به رنگ سیاه روی زمینه قرمز است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان