خانه های تاریخی سمنان با تغییر کاربری، میزبان گردشگران می شوند

سمنان- ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: تعدادی از خانه های تاریخی این شهر، مانند خانه های کلانتر و طاهری، با کاربری جدید آماده بهره برداری می شوند.

به گزارش روز چهار شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حمیدرضا دوست محمدی در بازدید فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سمنان از روند مرمت خانه های تاریخی کلانتر و طاهری سمنان افزود: با اجرای طرح واگذاری خانه های تاریخی به سرمایه گذار بخش خصوصی و انجام مرمت و احیای این بناها، این خانه ها با کاربری جدید به زودی میزبان گردشگران می شوند.
وی با اشاره به اینکه خانه کلانتر تا قبل از نوروز ۹۶ آماده بهره برداری می شود، گفت: کاربری جدید این خانه تاریخی، سفره خانه سنتی و فروشگاه صنایع دستی است تا به شکل مجموعه ای کامل میزبان گردشگران و مُعرف فرهنگ و تاریخ شهر سمنان باشد.
دوست محمدی افزود: خانه طاهری نیز در سال آینده و با کاربری مرکز اقامتی به بهره برداری می رسد.
سیدعباس دانایی فرماندار سمنان، حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، سرپرست بانک ملی و مدیر عامل بانک توسعه تعاون استان سمنان و کارشناسان فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی از روند مرمت خانه طاهری و خانه کلانتر سمنان بازدید و مشکلات سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای طرح های مرمت و احیای این خانه ها را مورد بررسی قرار دادند.
مدیران بانک های ملی و توسعه تعاون پس از انجام این بازدیدها در زمینه اعطای تسهیلات برای احیای این خانه های تاریخی قول همکاری دادند.
خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان، در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر واقع است، این بنا متعلق به خانواده رجبی، کلانتر وقت سمنان بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق های تابستانی و زمستانی و بادگیر است.
این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصر به فرد بر روی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. خانه کلانتر به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خانه طاهری سمنان نیز درمحله اسفنجان درجنوب غربی شهر سمنان قرار دارد، این خانه در سال ۱۳۴۶هجری قمری ساخته شده است و سبک و سیاق این بنا یادآور معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است .

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان