خطر هجوم آب‌های شور به منابع شیرین با افت سطح سفره‌ها

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به خطرات ناشی از مصرف بی‌رویه آب و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی از خطر هجوم آب‌های شور به منابع آبی شیرین در دسترس و کاهش کیفی آب‌ها به‌عنوان مهمترین خطر پیش روی منابع آبی ایران در صورت تداوم مصرف و برداشت‌های بی‌رویه از این سفره‌ها است.

نادر قدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر جغرافیای ایران و کاهش بارش‌ها در چند دهه اخیر به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز کاهش و مدیریت مصرف و صرفه‌جویی درست در مصرف این منابع پیش روی ما نیست.

این کارشناس حوزه منابع آبی از افت سفره‌های زیرزمینی در کشور و استان خبر داد و افزود: سطح دسترسی به آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور پایین‌تر رفته و این کاهش دو خطر جدی به‌دنبال دارد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از کاهش کیفیت آب به‌عنوان یکی از مهمترین پیامدهای ناشی از پایین‌تر رفتن سفره‌های آبی نام برد و خاطرنشان کرد: خطر دیگر این مهم این است که با کاهش این عمق، خطر حرکت آب‌های شور به سمت منابع آبی و چاه‌های شیرین وجود دارد که می‌تواند وضعیت را بحرانی‌تر کند.

قدس بر ضرورت صرفه‌جویی در منابع آبی تاکید کرد و گفت: اصلاح شبکه‌ها و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در سطح ملی و استانی تا حد زیادی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

وی با اشاره به عمر بالای بسیاری از شبکه‌های توزیع آب در کشور استان به مشکلات استان در این حوزه اشاره و اضافه کرد: بیش از دو هزار و ۲۰۰ کیلیومتر شبکه توزیع در استان وجود دارد که بیش از ۷۰۰کیلومتر آن فرسوده است.

معاون آبفای شهری استان از افزایش پرتی آب به عنوان یکی از پیامدهای فرسودگی این شبکه‌ها در استان نام برد و گفت: عمر بالا و در برخی موارد فشار بالا سبب فرسودگی بخش زیادی از شبکه توزیع آب در استان شده و همین به وجود پرتی آب در استان انجامیده است ضمن اینکه این مهم به افزایش اتفاقات آب و به دنبال آب به هدررفتن منابع می‌انجامد..

وی از تلاش استان برای اصلاح شبکه‌های آب در استان اشاره کرد و افزود: با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفته به دلیل مشکلات اعتباری امکان اصلاح این حجم از شبکه توزیع در استان وجود ندارد چرا که اصلاح آن به حداقل ۱۰۵میلیارد تومان نیاز دارد که در شرایط اعتباری فعلی در ۱۰ سال هم امکان‌پذیر نیست لذا به نظر می‌رسد در کنار تلاش بیشتر در این حوزه، راهی جز صرفه‌جویی و مصرف بهینه نیست.

قدس با بیان اینکه گاه یک نشتی در شبکه سبب به‌هدر رفتن حجم زیادی آب می‌شود از تلاش مستمر این اداره کل برای نشت‌یابی شبکه توزیع آب این استان خبر داد و تصریح کرد: تنها در یک سال گذشته ۴۲۰ کیلومتر از شبکه توزع در استان نشت‌یابی شده است.

وی به تاثیر این نشت‌ها در مصرف بالا یا کمبود منابع آبی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در شهر نمونه بین‌المللی گردشگری شهمیرزاد تقریبا با کمبود جزیی و تنش آبی روبرو بود که با انجام نشت‌یابی شبکه توزیع این شهر، هفت‌لیتر در ثانیه نشت‌یابی انجام شد و همین هفت‌لیتر درثانیه سبب شد که این شهر امسال مشکل کم‌آبی نداشته باشد.

معاون آبفای استان سمنان با اشاره به وجود کمبود منابع آبی در دو شهر شاهرود و سمنان از شهروندان این دو شهر خواست که در مصرف بهینه آب تلاش کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان