دانشگاه سمنان از هدفگذاری بلندپروازانه تا تحقق اولین گام

به گزارش خبرگزاری ایسنا دکتر سعدالدین، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه سمنان از هدفگذاری این دانشگاه برای قرار گرفتن در بین ۱۰ دانشگاه برتر ایران و ۱۰۰۰دانشگاه برتر دنیا تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: تاکنون در راستای رسیدن به این جایگاه گام‌های بلندی برداشته‌ایم به طوری که در برخی بخش‌ها از هم‌اکنون در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفته‌ایم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، اظهار کرد: ما در دانشگاه سمنان بر این باوریم که این جهش باید در حوزه‌های علمی و پژوهشی نیز اتفاق بیفتد و از همین رو دانشگاه سمنان امسال می‌کوشد برنامه‌های خود را در راستای تحقق این شعار رهنمون کند.

وی به برنامه‌ریزی‌های معاونت پژوهشی این دانشگاه در راستای هدفگذاری بزرگ قرار گرفتن در بین ۱۰دانشگاه برتر کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه این معاونت از هم‌اکنون نه‌تنها به این مهم رسیده بلکه امروز در رتبه هشتم قرار گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه سمنان از بهبود کیفی مقالات منتشر شده دانشگاهیان این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از شاخص‌های مهمی که کیفیت پژوهشی و دسترسی به مرجعیت علمی هر دانشگاهی به آن سنجیده می‌شود؛ تعداد ارجاعات به مقالات علمی آن دانشگاه در سطح جهانی و به عبارتی تعدد استنادات به ازای هر مقاله منتشر شده آن دانشگاه است.

وی به درخشش دانشگاه سمنان در این شاخص مهم و استاندارد بین‌المللی پرداخت و اضافه کرد: براساس آخرین آمار مراکز علمی معتبر جهانی در حال حاضر این شاخص در دانشگاه سمنان ۹٫۶۰است و این در حالی است که میانگین کشوری این شاخص در ۹٫۲۹ است و یا شاخص دانشگاه معتبری مثل فردوسی مشهد که همچون دانشگاه سمنان در منطقه ۹ قرار دارد این شاخص ۸٫۸۵ است و این به آن معنا است که تعداد ارجاعات به محصولات علمی دانشگاه سمنان نه تنها از دانشگاهی مثل فردوسی مشهد بالاتر است که جایگاه دانشگاه سمنان از متوسط کشوری نیز بالاتر است.

سعدالدین از انتشار ۶۲۱۸ مقاله مستند این دانشگاه در مجلات علمی و پژوهشی معتبر دنیا خبر داد و اظهار کرد: تا ۱۰ شهریور امسال در مجموع ۶ هزار و ۲۱۸ مقاله از سوی دو هزار و ۲۶۰ نویسنده به نام دانشگاه سمنان ثبت شده است.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص روند صعودی این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، به هدفگذاری این دانشگاه برای قرار گرفتن در بین ۱۰۰۰دانشگاه برتر جهان خبر داد و گفت: امسال برای سومین سال متوالی است که این دانشگاه با بهبود جایگاه خود روند رو به رشدی داشته و در رتبه های بالای هزار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۰ رتبه دانشگاه سمنان بالای هزار است افزود: هدفگذاری دانشگاه بر این است که تا ۲۰۲۲ این رتبه به زیر ۱۰۰۰ برسد. ضمن اینکه وضعیت ۲۰۲۱ دانشگاه سمنان به نسبت ۲۰۲۰ بهتر شده و همین گویای حرکت رو به جلو این دانشگاه است.

وی از برنامه‌ریزی این دانشگاه برای ارتقاء در نظام‌های رتبه‌بندی مهم بین‌المللی همچون تایمز، اسکوپوس، نظام رتبه‌بندی لایدن، ARWU ، ISI،شانگهای و…خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه سمنان به دنبال این است که با مشارکت و حضور در چند اندیکاتور جهانی، توانایی‌های خود را بر اساس معیارها و شاخص‌های بین‌المللی و استاندارد محک بزند.

سعدالدین با بیان اینکه رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود اضافه کرد: دانشگاه سمنان بر اساس این رتبه بندی در حوزه مهندسی عمران رتبه ۳۰۰ -۲۰۱ جهانی، در حوزه مهندسی مکانیک، رتبه ۳۰۰ -۲۰۱ جهانی و در حوزه علوم و مهندسی انرژی رتبه ۳۰۰-۲۰۱ جهانی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه سمنان در ۶ نظام رتبه‌بندی جهانی شرکت دارد گفت: دانشگاه سمنان در بخشی از بخش‌ها و معاونت‌ها رتبه تک رقمی دارد به طور مثال در ISI رتبه ما تک‌رقمی است و یا در رتبه‌بندی تایمز نیز رتبه ۹ را کسب کردیم. ضمن اینکه دانشگاه سمنان در شاخص مهم” یک درصد” رتبه ۹را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما قرار گرفتن در بین ۱۰ دانشگاه برتر ایران است گفت: دانشگاه سمنان به عنوان جامع‌ترین دانشگاه استان در پی این است در افق ۱۴۰۴ در رتبه اول منطقه، رتبه دهم کشوری و به رتبه زیر یک‌هزار در سطح بین‌المللی برسد و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این دانشگاه دسترسی به این مهم چندان دور نیست.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان