رکود بازار فروش صنایع دستی در سمنان ، هنرهای بومی و محلی حفظ شود

به گزارش مرآت به نقل از ندای سرخه؛ فاطمه کرک آبادی در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه اظهار داشت: نخ ریسی و حوله بافی هنر و میراثی ماندگار از مادرم است که ایشان هم اکنون نیز هر چند که دیگر توان سابق را ندارند، اما همچنان با همان شوق و ذوق و علاقه به این کار مشغول است.

وی افزود: دخترم نیز هنر حوله بافی را در کنار مادرم آموخته است و بسیار علاقه مند به این هنر است و نه تنها خود آموخته است؛ بلکه الان در کارگاهی که چندماهی است راه انداخته ایم،‌مشغول آموزش به کارآموزان و علاقه مندان به این حرفه است.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه در این کارگاه در حال حاضر ۴ نیرو مشغول به کار هستند که در صورت توسعه با حمایت مسئولان از جمله میراث فرهنگی و گردشگری بی شک تعداد نیروها نیز افزایش پیدا خواهند کرد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های من ضعیف بودن بازار فروش صنایع دستی در سمنان است و این در حالی است که در برخی از استانها همچون تهران این بازار بسیار داغ و گرم است و مردم استقبال فراوانی از این صنایع دارند.

کرک آبادی از دیگر مشکلاتی که با آن مواجه است را تکمیل نبودن نخ و نقص آن عنوان کرد: امیدوارم مسئولان امر در این زمینه و بحث سرمایشی و گرمایشی کارگاه بنده را حمایت و کمک کنند.

وی گفت: بسته بندی تولیدات کارگاه یکی از موارد مهم و جذب کننده مشتری است که درصدد این هستم که در بخش های مختلف تولیدی از جمله جهیزیه، سیسمونی، مدارس و رستوران ها و … بسته بندی های ویژه همان بخش را داشته باشم.

این بانوی کارآفرین بافت حوله استخری، آشپزخانه،‌پادری، شمد، پارچه های بسته بندی نان و … را از جمله تولیدات این کارگاه عنوان کرد.

کرک آبادی بیان داشت:‌آموزش هایی که در محل کارگاه به کارآموزان می دهیم با توجه به ابلاغ میراث فرهنگی به صورت کاملاً‌ رایگان است.

وی با تأکید بر حفظ اصالت دستگاه های نخ ریسی و کارگاه های حوله بافی که در شهرستان سرخه تعدادی بسیاری از بانوان در خانه مشغول به این کار هستند، را بسیار مهم برشمرد؛ و گفت: این هنر باید به عنوان میراثی جاودان همانگونه که از مادران و اجدادما به ما رسیده است به فرزندانمان نیز منتقل شود.

این بانوی کارآفرین گفت:‌ در حال حاضر افرادی که غیربومی و ساکن سرخه هستند علاقه مندی شان به یادگیری حوله بافی بیشتر از بانوان بومی این منطقه است؛ ‌در حالی که نباید اینگونه باشد و می‌بینم جوانان زیادی را که الان بیکار هستند در حالی که می توانند با یادگیری صنایع دستی اینچنینی از این معضل بیکاری رهایی یابند و منبع درآمد مناسبی برای خود ایجاد کنند.

وی در پایان این گفت و گو از مسئولان امر خواست در خصوص تقویت بازار فروش صنایع دستی تولید کنندگان را حمایت کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان