زلزله خاموش در کمین سمنانی ها

مدیر امور منابع آب شهرستان سمنان وضعیت دشت‌های جنوب سمنان به‌سبب برداشت بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی آن را بسیار بحرانی ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر فرونشست زمین در بخش‌های جنوبی شهر سمنان بسیار حاد بوده و حتی قسمتی از این فرونشست‌ها به مناطق مسکونی، زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و ابنیه‌، خطوط ریلی راه‌آهن و… رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامرضا احسانی در نشست بررسی وضعیت منابع آب شهرستان در فرمانداری سمنان که با حضور فرماندار ، معاونان فرماندار و جمعی از مدیران و مسوولین شهرستان سمنان برگزار شد با تشریح وضعیت منابع آبی از بحران آب به عنوان یک دغدغه بزرگ در تأمین آب در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی یاد کرد.

وی افزود: با مدیریت در مصرف بهینه آب علی الخصوص در بخش کشاورزی و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری می‌توان به سلامت از این بحران عبور کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان سمنان با بیان اینکه وضعیت دشت‌های جنوب سمنان به سبب برداشت بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی بسیار بحرانی است گفت: در حال حاضر میزان فرونشست زمین در بخش‌های جنوبی شهر سمنان بسیار حاد است و حتی قسمتی از این فرونشست‌ها به مناطق مسکونی، زمین‌های کشاورزی، جاده، ریل راه آهن و… رسیده است.

احسانی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی، انجام اقدامات حفاظتی لازم و ضرروری است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات این شهرستان در حوزه مقابله با کم‌آبی، اضافه کرد: تسریع در نصب کنتورهای حجمی هوشمند، افزایش فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی به‌منظور کنترل برداشت‌ها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، افزایش فرهنگ عمومی مصرف آب از طریق اجرای طرح دانش‌آموزی داناب و فعالیت‌های سمعی و بصری، دادن هشدارهای لازم به مصرف‌کنندگان در جهت مصرف بهینه و کاهش برداشت‌ها، تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری بر اساس مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و… از جمله اقدامات حفاظتی غیر سازه‌ای در این بخش در مرکز استان است.

مدیر امور منابع آب شهرستان سمنان همچنین با تشریح اقدامات سازه‌ای در خصوص مبارزه با خشکسالی و کاهش اثرات آن بر منابع آب در سمنان گفت: از آنجا که تأمین آب شرب و جبران کمبود به ویژه در دوره‌های خشکسالی از اولویت‌های آب منطقه‌ای است، لذا با توجه به محدودیت منابع آب، تسریع در اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای از اولویت بیشتری برخوردار است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان