سمنان،استان برتر کشور در سه شاخص اهدای خون

مدیر کل انتقال خون استان سمنان گفت: این استان در سه شاخص اهدای مستمر خون، تعداد اهداکنندگان به نسبت جمعیت و ارسال فرآورده‌های خونی به استان‌‌های نیازمند، رتبه اول کشور را دارد.

مجید حسینی در حاشیه اجلاس مدیران منطقه یک سازمان انتقال خون کشور، افزود: تعداد جمعیت اهداکنندگان خون در کشور به ازای هر هزار نفر مورد ارزیابی قرار می گیرد که سمنان با داشتن شاخص ۵۸ اهداکننده به ازای هر هزار نفر جمعیت، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این اداره کل در شاخص ارسال فرآورده‌های خونی به استان‌های نیازمند رتبه اول را کسب کرد، افزود: سمنان در شاخص اهدای خون بانوان هم در رتبه دوم یا سوم کشور قرار دارد.

حسینی اضافه کرد: استان سمنان دراجرای طرح نذر خون در سال گذشته و امسال توانست رتبه برتر کشوری را از آن خود کند.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: در نیمه نخست سال ۹۵ تعداد ۲۰ هزار مورد خونگیری در مراکز انتقال خون استان انجام شده که ۵۰ درصد به استان‌های نیازمند به ویژه تهران ارسال شده است.

وی گفت: تعداد اهداکنندگان خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰٫۵ درصد رشد داشته است.

حسینی، از تولید ۲۲ هزار واحد پلاسمای خون در استان سمنان در نیمه نخست سال ۹۵ خبر داد و گفت: حدود ۴۹ درصد از پلاسمای تولید شده نیز به تهران ارسال شده است. وی اضافه کرد: تولید پلاسمای خون در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته در استان سمنان ۱۱ درصد رشد داشته است. مدیر کل انتقال خون استان سمنان با اشاره به رشد ۱۰ درصدی اهدای خون در استان در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: به همین دلیل، در حال حاضر، نیازی به اهدای خون افرادی که برای نخستین بار به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدا مراجعه می‌کنند، نداریم. مدیرکل انتقال خون استان سمنان افزود: با مصوبه سازمان، از ۱۰ مهر ۹۵ خونگیری از اهدا‌کنندگان مستمر یا کسانی که سابقه اهدای خون دارند، انجام می‌شود و از افرادی که برای نخستین بار قصد اهدای خون دارند فقط نمونه‌گیری انجام و پس از آزمایشات لازم و در صورت نیاز، از آنان برای اهدای خون دعوت می‌شود. در حال حاضر ۴۰ تخت اهدای خون در پنج مرکز انتقال خون استان سمنان وجود دارد. اجلاس مدیران منطقه یک کشور با حضور مدیران و معاونان استان‌‌های تهران، سمنان، البرز، قزوین، مرکزی و قم در سمنان برگزار شد. در این نشست، بر سیاست ایجاد روحیه رفتار سازمانی، استفاده از توانمندی استان‌های منطقه و تدوین برنامه شبکه خون‌رسانی، تاکید شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان