شال شماره دوزی بانوی هنرمند استان سمنان مهر اصالت یونسکو گرفت

سمنان- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شال شماره دوزی سیده فاطمه خادمیان، بانوی هنرمند استان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین المللی صنایع دستی ۲۰۱۶ شد.

جعفر صفاخواه روز شنبه به خبرنگاران در سمنان افزود: اثر سیده فاطمه خادمیان هنرمند صنایع دستی شهرستان مهدیشهر با عنوان شال شماره‌دوزی در رشته رودوزی سنتی به همراه ۹ اثر فاخر صنایع دستی ایران، موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ محصول صنایع دستی ایرانی نامزد اخذ مهر اصالت یونسکو بودند، گفت: از این میان ۱۰ محصول صنایع دستی ایرانی موفق به کسب این استاندارد شدند.
صفاخواه با بیان اینکه داوری برای انتخاب محصولات صنایع دستی در کشور کویت انجام شد، افزود: صنایع دستی ایران با ۲۵۰ اثر از کشورهای مختلف آسیایی و اقیانوسیه رقابت کردند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تا کنون ۳۶ اثر صنایع دستی استان موفق به دریافت مهر اصالت ملی و هفت اثر از جمله نساجی سنتی، سفالگری، زیورآلات سنتی و سرامیک نیز موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.
این برای اولین بار است که اثری از رشته رودوزی‌های سنتی استان سمنان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.
تا کنون پنج اثر هنرمندان مهدیشهری موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده اند، از بین آثار هنرمندان مهدیشهری تا کنون سه اثر سیده فاطمه خادمیان در رشته‌های مکنه یا شال شماره دوزی سنگسری، لباس زنان ایل سنگسر یا کژین و رومیزی ناهارخوری ، یک اثر از خیرالنساء صمدیان در رشته پالتو شماره دوزی و یک اثر از گل بهار احقاقی در رشته آویز تزیینی موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده است.
داوری مهر اصالت از سال ۲۰۰۰ میلادی زیر نظر یونسکو آغاز شده است و این مراسم هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران از سال ۲۰۰۷ به این برنامه پیوسته و در همان سال، ۶ اثر صنایع دستی کشور موفق به دریافت این مهر شده‌اند.
این داوری‌ها به‌دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود که آثار ایران تا کنون در منطقه‌ی غرب آسیا داوری شده‌اند.
یونسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع دستی که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد.
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان