شرق و شمال استان سمنان درگیر برف و کولاک می‌شود

سمنان- ایرنا– اداره کل هواشناسی استان سمنان طی هشدار نارنجی اعلام کرد که مناطق شمالی و شرقی استان سمنان با برف و کولاک و باد شدید در روزهای پنجشنبه و جمعه درگیر است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز پنجشنبه به ایرنا گفت: پیرو هشدار زرد شماره ۴۵، اکنون این اداره کل با توجه به فعالیت سامانه بارشی در نواحی شرقی و ارتفاعات و نواحی شمالی استان، هشدار شماره ۱۴ نارنجی اعلام می کند.

ایرج مصطفوی، زمان آغاز فعالیت قابل توجه این سامانه بارشی را بعدازظهر پنجشنبه هفتم تا بعدازظهر جمعه هشتم بهمن ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی بیان کرد: بارش برف و کولاک، وزش باد شدید، مه آلودگی و کاهش دید افقی، مهمترین مخاطرات این سامانه بارشی در این هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان سمنان اعلام می شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ادامه داد که کاهش دما نیز از آثار این سامانه بارشی، به طور متوسط از چهار تا هشت درجه سانتیگراد برای بیشتر نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

وی ابراز داشت: نیمه شرقی و ارتفاعات شاهرود، مهدیشهر، دامغان و میامی، مهمترین نقاط در استان سمنان متاثر از ناپایداری های جوی سامانه کنونی در استان خواهند بود.

مصطفوی، اختلال در تردد محورهای شمالی و کوهستانی به دلیل بارش برف، کولاک و کاهش دید، مه آلودگی، یخبندان و سرمازدگی، را از آثار و مخاطرات سامانه ناپایدار جوی در استان سمنان برشمرد و گفت که مجهزبودن رانندگان و مسافران به تجهیزات زمستانی، استفاده از ضدیخ در وسایل نقلیه، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در مسیرهای کوهستانی، تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات سرمازدگی، پرهیز از تردد و توقف در زیر درختان خشک و کهنسال و ساختمانهای در حال ساخت، صرفه جویی در مصرف گاز و حاملهای انرژی، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان است.

روزهای پایانی هفته گذشته به ویژه جمعه نیز در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان سمنان بارش برف و کولاک باعث مسدودشدن پنج محور ارتباطی استان شد و تعدادی از مسافران در نواحی شمالی و شرق استان سمنان نیز به دلیل بسته‌بودن جاده، در مساجد و مناطق درنظرگرفته شده شب را سپری کردند.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی به معنای ضرورت اقدام های ضروری و احتمال خسارت گسترده و زیاد است.