صادرات گچ سمنان

ایران جزو آن دسته از کشورهایی است که دارای معادن سنگ گچ فراوانی بوده و همین امر زمینه صادرات سنگ گچ و گچ را به کشورهای دیگر فراهم کرده است. این در حالی است که هم اکنون انواع محصولات گچ از ایران به سایر کشورها مانند ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، هند، قطر، چین، اردن، عمان، کویت و… صادر می‌شود. در فرآیند تولید گچ با توجه به مصارف مختلف، انواع محصولات وابسته‌به آن فرآوری و تولید می‌شود. به همین خاطر برای صادرات گچ به کشورهای مختلف، باید به استانداردها و شیوه مصرفی کشور مقصد توجه داشت. همچنین صادرات گچ باید به‌گونه‌ای باشد که از نظر درجه کیفیت، توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد و تمام استانداردهای جهانی را حفظ کند.

سنگ گچ چیست؟

سنگ گچ به‌طور طبیعی با تبخیر از انحلال سنگ آهک و در اثر قرارگرفتن در معرض اسید سولفوریک ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی تشکیل می‌شود. این سنگ دارای مصارف زیادی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. کاربرد آن نیز هم به‌صورت خام و هم پخته است.

مصارف سنگ گچ

از مهمترین مصارف سنگ گچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای کاهش شوری خاک
  • تنظیم PH خاک و آب
  • اضافه کردن سنگ گچ به کلینکر سیمان به منظور تنظیم مدت زمان گیرش
  • استفاده برای تولید انواع قطعات پیش ساخته از جنس گچ
  • تولید انواع گچ ساختمانی

گچ چگونه فرآوری می‌شود؟

گچ درواقع همان کلسیم سولفات آبدار است که به‌طور طبیعی و در چند فرم بلوری مختلف وجود دارد. برای تولید گچ، ابتدا سنگ گچ را با آسیاب‌های بزرگ و مخصوص به پودر تبدیل کرده و به مرحله بسته‌بندی و فروش می‌رسد. به‌طور معمول پودر گچ‌های مرغوب، کوچکتر از ۱۵/۰ میلی‌متر هستند. روش مصرف آن برای کاربردهای مختلف شامل ترکیب آن با آب خالص است که در برخی موارد نیز از مواد مخصوصی برای کاهش زمان سفت شدن آن استفاده می‌شود. به‌طور مثال می‌توان با افزودن مقادیر مختلف نمک طعام به گچ و آب، زمان سفت شدن آن را تغییر داد. باید بدانید که فرآیند تولید پودر گچ عمدتاً به ۵ مرحله زیر تقسیم می‌شود:
خرد کردن: ابتدا مواد خام سنگ گچ استخراج شده از طریق فیدر ارتعاشی وارد سنگ شکن شده و سنگ‌های با اندازه بزرگ به قطعات کوچکتر از ۳۰ میلی‌متر تبدیل می‌شود.
غربالگری: در این مرحله از یک صفحه ارتعاشی برای جداسازی ذرات بزرگ ناقص و ناخالص موجود در گچ خرد شده استفاده می‌شود.
سنگ زنی: گچ‌های غربال شده به‌طور یکنواخت و پیوسته توسط فیدرهای ارتعاشی وارد آسیاب می‌شوند. سپس پودر گچ آسیاب شده توسط جریان هوای ناشی از دمنده آسیاب خارج شده و توسط دستگاه جداکننده روی آسیاب، درجه‌بندی می‌شوند. پودر‌های واجد شرایط، توسط هیدروسیکلون جمع‌آوری شده و از طریق لوله خروجی پودر، تخلیه می‌شوند.
کلسینه کردن: در این مرحله نیز با روش‌های استاندارد به تکمیل کلسیناسیون و آبگیری پودر گچ پرداخته می‌شود. ساختار و ویژگی‌های گچ کم آب نیز در شرایط گرمایشی مختلف متفاوت است.
حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی: در نهایت پودر گچ برای ذخیره‌سازی به انبار یا کارگاه‌های تولید گچ تخته، سیمان و سایر محصولات گچ فرستاده می‌شود. بسته‌به نوع فروش گچ صادراتی، نوع فرآوری نهایی پودر گچ مشخص خواهد شد.

صادرات گچ

همان‌طور که اشاره شد، گچ دارای مصارف زیادی است و در فرآیند تولید صنایعی چون سیمان سازی، ساختمان سازی، شیشه سازی، ریخته گری، چینی و سرامیک، کشاورزی، کاغذسازی، پزشکی، پتروشیمی و… نقش مهمی را ایفا می‌کند. میزان تولید سالانه گچ در کشور رقمی را نشان می‌دهد که از مصارف داخلی(صنعت و ساختمان سازی) بسیار بالاتر است. حجم زیاد تولید و رکود دوره‌ای ساخت و ساز در کشور، تولیدکنندگان را به سمت فروش گچ صادراتی به کشورهای دیگر سوق داده است. این کارهم باعث رونق بخش اقتصادی شده و هم سرمایه‌گذاران را به انگیزه برای تولید بیشتر و در پی آن اشتغال‌زایی بیشتر به حرکت در می‌آورد.

استانداردهای فروش گچ صادراتی

فروش گچ صادراتی باید دارای استانداردهایی باشد که عبارت است از:

  • درجه کیفیت بالا هم‌پای استانداردهای بین‌المللی
  • درجه خلوص بالا
  • رنگ یکدست و سفید
  • کار پذیری و شکل پذیری آسان
  • داشتن دانه‌های خیلی ریز و اصطلاحا میکرونیزه
  • زمان گیرش استاندارد در ابتدا و انتهای کار
  • استحکام و مقاومت بالای آن پس از سخت شدن و سفت شدن
  • بسته‌بندی مناسب و استاندارد در وزن‌های مختلف

با اشباع بازار داخلی، صادرات گچ به بازارهای بین‌المللی یکی از معقول‌ترین راه‌ها محسوب می‌شود. در این میان، سمنان جزو آن دسته ازشهرهایی است که دارای معادن گچ مرغوب و فراوانی بوده که تمام استانداردهای جهانی را از نظر کیفیت دارا می‌باشد.
صادرات گچ سمنان به کشورهای مختلف، دارای پیشینه زیادی است که این امر نشان‌دهنده موفقیت در عملکرد صحیح آن است. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات درخصوص انواع گچ و قیمت گچ صادراتی سمنان با کارشناسان واحد فروش سایت سیمین پلاستر در تماس باشید.