مراوده گمرکی با ۵۲ کشور در اوج تحریم

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی سعدالدین، مدیرکل گمرک استان سمنان از مراودات تجاری و گمرکی این استان با ۵۲ کشور جهان در ۶ ماه اخیر خبر داد و گفت: صادرات استان در این مدت به ۳۷ کشور و واردات استان عمدتا از ۱۵ کشور جهان بوده است.

علی سعدالدین ۶ آبان ماه با بیان اینکه ۸۲ درصد صادرات استان به چهار کشور بوده اظهار کرد: چهار کشور افغانستان، عراق، ترکیه و امارات اصلی‌ترین شرکای تجاری استان در حوزه صادرات بودند.

وی با اشاره به حجم صادرات این استان ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال۱۱۶ هزار تن کالا از مبدا استان سمنان به نقاط مختلف جهان صادر شده است که از نظر وزنی این میزان کالای صادراتی به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ارزش کالاهای صادراتی از مبدا استان سمنان به نقاط مختلف جهان در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود که از نظر ارزی ارزش این کالاهای صادراتی هشت درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۸ افزایش یافته است‌.

مدیرکل گمرک استان سمنان افزود: به‌منظور صادرات این حجم از کالا از مبدا استان سمنان یک هزار و ۶۷۳ اظهارنامه در اداره کل گمرک استان سمنان صادر شد.

وی با اشاره به اقبال بازارهای صادراتی به محصولات این استان خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی استان از فروردین تا شهریور ۹۹ به ۳۷ کشور جهان صادر شده‌اند.

سعدالدین با بیان اینکه صادرات از استان سمنان در نیمه نخست سال جاری شامل ۶۹ قلم کالا از سوی ۷۱ شرکت و واحد تولیدی بوده است گفت:۶۲ درصد از کالاهای صادراتی از استان سمنان محصولات صنعتی بوده و در مجموع در نیمه نخست سال جاری ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن محصول صنعتی به ارزش ۷۴ میلیون دلار از استان سمنان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

وی افغانستان، عراق، امارات و ترکیه را اصلی‌ترین شرکای تجاری این استان خواند و اظهار کرد: ۸۲ درصد از صادرات از مبدا استان سمنان به چهار کشور افغانستان، عراق، ترکیه و امارات در ۶ ماهه نخست سال جاری بوده است.

مدیرکل گمرک استان همچنین گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، پنج هزار و ۵۱۷ تن کالا به ارزش ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از نقاط مختلف جهان به به مقصد استان سمنان وارد شد.

وی اضافه کرد: کالاهای وارداتی به استان سمنان در ۶ ماهه نخست امسال از نظر ارزش دلاری و وزنی به ترتیب چهار و ۲۹ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

سعدالدین با اشاره به میانگین ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی و وارداتی این استان افزود: ارزش یک تن کالا صادراتی استان سمنان به طور تقریبی یک هزار دلار است اما ارزش کالاهای وارداتی از نقاط مختلف جهان به استان سمنان چهار برابر کالاهای صادارتی است.

وی از سمنان به عنوان یک استان صنعتی نام برد و گفت: بیشتر کالاهای وارداتی از نقاط مختلف جهان به استان سمنان ماشین آلات برای راه اندازی واحدهای تولیدی و نوسازی خط تولید است.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی به استان سمنان از کشورهای ترکیه، چین، ازبکستان، کره جنوبی و آلمان است خاطرنشان کرد: ۲۳۲ مورد اظهارنامه برای واردات کالا از سوی اداره کل گمرک استان سمنان در ۶ ماهه نخست سال جاری صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان از انجام واردات این ۶ ماهه از سوی ۳۲ شرکت فعال در استان خبر داد و افزود: کالاهای وارداتی استان سمنان که از ۱۵ کشور وارد گمرک سمنان شدند شامل ۷۹ قلم کالا بودند که عمده آنها مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی بودند.

وی با اشاره به درآمدهای گمرکی این استان گفت: درآمد اداره کل گمرک استان سمنان از صدور ضمانت های‌ گمرکی در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که به نسبت مدت مشابه سال گذشته درآمد گمرک ار محل صدور ضمانت های گمرکی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان