صادرات ۳ میلیون دلاری صنایع دستی از استان سمنان

۵۲ رشته صنایع دستی از بیش از ۲۵۰ رشته فعال صنایع دستی کشور در استان سمنان فعال است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، استان سمنان به علت پهنه وسیع شرقی غربی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و کریدور غرب شرقی کشور همواره محل تبادل فرهنگ و هنر اقوام گوناگون و دارای صنایع دستی متنوعی است .

علاوه بر فرش، دیگر بافته های داری ،نساجی سنتی و صنایع دستی استان همچون گلیم ،گلیج ، کرباس و حوله بافی سفال و سرامیک ، نمد و منبت ، معرق ، قلم زنی ،پارچه های قلمکار و درودگری رونق وبازار خوبی دارد .

صفاخواه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت : علاوه برفروش داخلی ، سالانه سه میلیون دلار صنایع دستی از استان سمنان به کشورهای خلیج فارس، اروپا ، آمریکا و کانادا صادر میشود .

در استان سمنان علاوه بر ۱۱هزار بافنده فرش ، چهار هزار و ۵۰۰ هنرمند که از این تعداد ۳۰ نفر هنرمند نمونه ملی به شمار می روند هم در زمینه صنایع دستی فعالند.

بیش از هفت رشته صنایع دستی استان سمنان تاکنون مهر اصالت یونسکو دریافت کرده اند ، ۲۳ رشته ثبت ملی شده اند و ۳۰ رشته هم نشان کیفیت و مرغوبیت دریافت کرده اند .

با توجه به مشکلات هنرمندان صنایع دستی استان در زمینه فروش محصولات ، اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان از سال ۹۵ تاکنون برای ایجاد پنج بازارچه صنایع دستی در استان برای معرفی و فروش آسانتر هنرمندان فعال کرده است که علاوه برتامین نیاز مردم استان، گردشگران هم عامل رونق تولید وبهبود وضع فروش صنایع دستی استان شده است .

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان