عارضه‌ای که سالمندان را خفه می‌کند

دلایل افزایش اختلال بلع دهانی و حلقی پیران عارضه‌ای که سالمندان را خفه می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی به تشریح وظیفه متخصصان گفتار درمانی درباره درمان بلع دهانی و حلقی سالمندان پرداخت و گفت: این عارضه در ۵۰ درصد سالمندان منجر به سوءتغذیه، کم آبی بدن و خفگی شده، همچنین باعث عفونت ریه آنان نیز می‌شود.

جلال بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بلع به‌ عنوان نخستین مرحله گوارش ‌نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد و در صورتیکه عملکرد بلع دچار اختلال و تغییر شود منجر به بروز سوءتغذیه،کم آبی بدن، عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون و حتی مرگ و یا تغییر در کیفیت زندگی فرد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران افزود: علاوه بر بیماری‌های مختلف مانند سکته‌های مغزی، پارکینسون، مالتیپل اسکلروزیس و یا سرطان‌های سر و گردن سالمندی؛ نیز تغییراتی را به علت تغییرات فیزیولوژیک و ساختاری در این عملکرد به وجود می‌آورد و منجر به بروز اختلال بلع (دیسفاژی ) در این افراد می‌شود.

بختیاری با اشاره به علائم و نشانه‌های اختلال بلع تصریح کرد: مشکل در خوردن برخی مواد غذایی مانند آجیل یا مایعات، داروها، ورود مواد غذایی به مسیر تنفسی و علائمی مانند سرفه و احساس خفگی حین غذا خوردن، بالا رفتن دمای بدن و احساس گرگرفتگی بعد از غذا خوردن و باقی ماندن مواد غذایی داخل دهان نشانه‌های اختلال بشمار می‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: اختلال بلع یا کاهش کارایی بلع در افراد سالمند در بیش از ۵۰ درصد آنان می‌تواند منجر به سوءتغذیه و کم آبی بدن و همچنین منجر به خفگی و آسپیراسیون و در برخی موارد هم منجر به عفونت ریه در این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه کمتر به اختلال بلع به عنوان یکی از علل اصلی مشکلات تغذیه و تنفسی در این افراد توجه می‌شود.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی جمعیتی در کشورمان افزایش جمعیت سالمندی است، لذا توجه به سلامتی این افراد و استفاده از راهکارهای پیشگیری و درمان اختلالات این دوره مانند اختلال بلع دهانی – حلقی دارای اهمیت ویژه ای برای نظام سلامت و دست اندرکاران است.

بختیاری افزود: ارزیابی و ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان مشکلات بلع دهانی حلقی از وظایف تخصصی متخصصان گفتار درمانی است که می‌توانند افراد دارای اختلال بلع و سالمندان درگیر با این اختلالات را ارزیابی، درمان و مشاوره‌های تخصصی ارائه دهند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان