عبور از چالش‌های دوران سالمندی با راه‌اندازی «دهکده‌های سالمندی»/گفت و گو

دکترمحمدحسین ابن‌علی، یکی از معدود افرادی است که در استان سمنان دارای MPH سالمندی است؛ از این منظر شنیدن دیدگاه‌های او می‌تواند نکات مهمی را در ارتباط با دوران سالمندی و ملاحظات پزشکی و اجتماعی آن به دست دهد. در ابتدای هفته جاری به سراغ دکتر ابن‌علی رفتیم و پای صحبت‌های او نشستیم. بخش‌هایی از گفته‌های دکتر ابن‌علی را در ادامه می‌خوانید:

ایران به سوی سالمندی حرکت می‌کند
کشورهایی که بیش از ۸ درصد از جمعیتشان را سالمندان تشکیل می‌دهند، کشورهای پیر یا سالمند تلقی می‌شوند؛ بر این اساس، کشور ایران در حال حرکت به سوی سالمندی است؛ با این وجود تا کنون در جمهوری اسلامی ایران، هیچ برنامه مکتوبی برای سالمندان نداشته‌ایم؛ این در حالی است که ما گام به گام به سونامی سالمندی نزدیک می‌شویم.

سالمندان، فقط نیازمند نگهداری نیستند
فارغ از این، باید بدانیم که نیازهای سالمندان پرشمار است و این قشر تنها نیازمند نگهداری نیستند. در این ارتباط سه مسأله مهم قابل طرح است: ۱٫در کشور ما سالمندانی وجود دارند که از سنی به بعد، «تنهایی» را تجربه می‌کنند؛ سالمندانی نیز هستند که فرزندان آن‌ها طبیعتا شاغل‌اند و این امر فرصت و توان رسیدگی مطلوب به فرد سالمند را از آنان سلب می‌کند؛ ۲٫از طرفی به طور معمول برای افراد پس از دوران بازنشستگی، در جامعه کار چندانی وجود ندارد و ۳٫دسته‌ای از سالمندان نیز در شرایطی قرار دارند که به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیستند و نگهداری آن‌ها نیازمند خدمات پیشرفته‌ای است.

دهکده‌ها و مجتمع‌های سالمندی!
راه‌اندازی «دهکده‌های سالمندی» و احداث «مجتمع‌های سالمندی» دو راهکاری است که به حل مسأله اول و دوم می‌انجامد. دهکده‌های سالمندی می‌توانند مراکزی توریستی برای بازدید عموم مردم باشند که سالمندان در آن میراث کهن ما را به فرزندان حقیقی و معنوی خود منتقل کنند. بسیاری از هنرها و صنایع دستی که امروز به دست فراموشی سپرده‌ شده در این دهکده‌ها، توسط سالمندان مجالی برای احیاء می‌یابند.

مراکز ویژه برای سالمندان ویژه
آن دسته از سالمندانی که در مراحل پایانی حیات قرار دارند و نیازمند خدمات پیشرفته‌ای هستند نیز باید در مراکز ویژه‌ای نگهداری شوند؛ تا افزون بر آن که خدمات مطلوبی به آنان ارائه شود، تخت‌های بیمارستانی در اختیار افراد بیش‌تری قرار بگیرد؛ ضمن آن که شرایط ویژه سالمندان، ضرورت احداث مجتمع‌های سالمندی با استانداردهای خاص را انکارناپذیر می‌کند.

استخرهای استاندارد برای سالمندان
از این گذشته، ملاحظات اجتماعی و پزشکی ویژه‌ای در ارتباط با سالمندان وجود دارد. سالمندان باید بتوانند به راحتی در فضای شهری تردد کنند. ضمن آن که باید مراکزی نظیر استخرهای استاندارد برای سالمندان وجود داشته باشد که خانواده‌ها بتوانند بدون دغدغه سالمندان را به این مرکز بفرستند. خانواده‌ و اطرافیان سالمندان نیز باید برای رفتار درست با سالمندان و نگهداری آن‌ها، آموزش ببینند.

بیماری‌های شایع در میان سالمندان
اما در حوزه ملاحظات پزشکی، باید دانست که افتادن، شایع‌ترین علت شکستگی استخوان در سالمندان است؛ بنابراین باید پیشگیری‌های لازم در این ارتباط صورت بگیرد. بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نیز از جمله بیماری‌های شایع در میان سالمندان است که علت مرگ بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهد. افزون بر انجام پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها، لازم است آزمایش‌هایی برای تشخیص سرطان روده و دیگر سرطان‌های شایع انجام شود؛ ضمن آن که تصویربرداری از ریه سالمندان نیز ضروری است.

برای مقابله با پوکی استخوان، لبنیات بخورید!
از طرفی غالب سالمندان دچار پوکی استخوان و دیگر ناراحتی‌های استخوانی هستند و برای کاهش اثرات این بیماری‌ها باید از طریق خوردن شیر، پنیر، ماست و… کلسیم لازم برای بدن را تأمین کنند…
کوتاه سخن؛ نسل آینده، سالمندی دشوارتری را تجربه خواهد کرد؛ برای رویارویی با سونامی سالمندی آماده باشیم…

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان