عمر لایه های محوطه میرک در سمنان ۶۳ هزار سال اعلام شد

سمنان- ایرنا- سرپرست هیأت دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک گفت: ادامه کاوش‌های باستان شناسی و نتایج آزمایش‌های گاه‌نگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، نشانگر ۶۳ هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه های استقراری این محوطه است.

به گزارش ایرنا، حامد وحدتی نسب روز پنجشنبه به خبرنگاران در سمنان افزود: در دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک در جنوب شهر سمنان، هیأت باستان شناسی زمین شناسی ایرانی و فرانسوی به نتایج قابل توجهی دست یافتند.
وی گفت: بر اساس کاوش های انجام شده، گروه کانی شناسی هیأت موفق شد تا منبع ماده خام مورد استفاده ساکنین محوطه در ادوار پارینه سنگی را در حوالی ۲ کیلومتری جنوب شرق محوطه شناسایی کند.
وی بیان داشت: شواهد زمین شناختی نشانگر این است که منابع ماده خام مورد استفاده برای ابزارسازی از شمال دست کوه‌های مشرف به شهر سمنان شسته و در مسیر رودخانه به مجاورت محوطه رسیده و توسط انسان عصر پارینه سنگی مورد استفاده قرار گرفته است.
وحدتی نسب، ردیابی نِهِشته‌های فرهنگی مرتبط با فعالیت‌های انسانی در دورتا دور تپه شماره هشت را از دیگر دستاوردهای گروه در روزهای گذشته اعلام کرد و افزود: به این ترتیب، مشخص شد مکانی که امروزه به شکل تپه شماره هشت میرک مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته، در ادوار پارینه سنگی به صورت پشته ای کم ارتفاع در میان تالابی کم عمق و گسترده بوده است.
سرپرست هیأت دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک، پیش تر و بر اساس گاهنگاری فصل نخست کاوش میرک که نخستین محوطه روباز پارینه سنگی ایران به شمار می رود، قدمت لایه ای زیرین آن را ۴۰ هزار سال اعلام کرده بود .
کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت مالی و همکاری همه جانبه اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در حال انجام است.
قرار است، فرانسوا سِنِمو سفیر کشور فرانسه در ایران روز جمعه هفتم آبان ۹۵ با هیات همراه برای بازدید از کاوش در میرک به سمنان سفر کند.
محوطه پارینه سنگی میرک در جنوب شهر سمنان و در اطراف روستای دلازیان قرار دارد و یافته هایی از دست افزارهای دوره نئاندرتال بشری در این محوطه کشف شده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان