فرسودگی ناوگان مینی بوس معضل اصلی سرویس مدارس سمنان است

سمنان- ایرنا- مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مینی بوس، معضل اصلی سرویس مدارس در این شهرستان است و باعث افزایش تعداد تردد این ناوگان برای سرویس مدارس شده است.

سعید رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شهر سمنان بیش از ٢٣٠ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به دانش آموزان سرویس دهی می کند و به علت اینکه برخی از این وسایل نقلیه چند مدرسه را پوشش می دهند، در طول یک روز تا بیش از ۴٢٠ بار اتوبوس ها و مینی بوس ها به مدارس سرویس دهی می کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان با بیان اینکه تعداد ناوگان مینی بوس و اتوبوس شهر سمنان برای ارایه خدمات سرویس مدارس چندان قابل توجه نیست، اظهار کرد: بیش از ١۶٠ دستگاه مینی بوس در شهر سمنان وجود دارد که عمر آنها بین ٢٠ تا ۴٠ سال است.
وی افزود: بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی این مینی بوس ها به علت فرسودگی قابلیت استفاده به عنوان سرویس دهی به دانش آموزان مدارس را ندارند.
وی تصریح کرد: پلیس راهور سمنان با نگاه اغماضی و با هدف کمک به روند خدمات دهی و ایمنی رفت و آمد دانش آموزان، ضمن صادر کردن معاینه فنی، اجازه سرویس دهی برای این مینی بوس ها را صادر کرده است.
رضایی اضافه کرد: برای ساماندهی سرویس مدارس، در تابستان سال ٩۵ بیش از چهار کارگروه ماده ١٨ آموزش و پرورش شهرستان سمنان با مشارکت و حضور دستگاه ها و نهادهای مرتبط با موضوع سرویس مدارس تشکیل شد.
وی گفت: با هماهنگی سازمان اتوبوس رانی و مینی بوس رانی شهرستان سمنان و با برگزاری نشست های متعدد و پس از تعیین نرخ، بیشتر مدارس متقاضی، دارای سرویس شدند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان افزود: فهرست افرادی که به عنوان راننده سرویس انتخاب می شوند در اختیار اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان قرار گرفت و پس از بررسی های لازم، استعلام صلاحیت این افراد نیز از پلیس اماکن سمنان دریافت شد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش هیچ مسوولیتی در قبال سرویس دهی مدارس ندارد و فقط به علت کاهش دغدغه خانواده ها با مدارس همکاری می کند.
رضایی تصریح کرد: مسوولیت سرویس مدارس طبق قوانین وزارت کشور، بر عهده شهرداری ها و بخشداری ها است و آموزش و پرورش در این زمینه همکاری هایی دارد.
رییس آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: خانواده ها در صورت علاقه می توانند با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه و اتحادیه تاکسی رانی، با مسوولیت خودشان از سرویس استفاده کنند.
وی افزود: اشخاص به صورت خصوصی و بدون داشتن بر چسب و کارت سرویس دهی مدارس، نمی توانند سرویس دهی مدارس را بر عهده بگیرند و پلیس مانع فعالیت آنها به عنوان سرویس مدارس خواهد شد.
رضایی توصیه کرد: خانواده ها باید برای سرویس مدارس از تعاونی های شناسنامه دار و معتبر استفاده کنند تا دغدغه تمام بخش های اجرایی، انتظامی و نظارتی جامعه، درباره ایمنی فرزندان خانواده ها در رفت و آمد و امنیت لازم برای دانش آموزان محقق شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: خانواده می توانند در بسیاری از موارد که فاصله خانه تا مدرسه کوتاه است و با توجه به امنیت مطلوب سمنان، برای فرزندان خود به ویژه برای دانش آموزان متوسطه از سرویس استفاده نکنند.

** استفاده از رانندگان و وسایل نقلیه تاییدنشده به عنوان سرویس مدارس ممنوع است.

رئیس پلیس راهور استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه برخی خانواده ها به طور جمعی از یک راننده و خودرو به عنوان سرویس مدرسه فرزندانشان استفاده می کنند که از سوی آموزش و پرورش و پلیس راهور مراحل تایید صلاحیت را به عنوان سرویس مدرسه طی نکرده است، گفت: استفاده از این افراد و وسایل نقلیه، مورد تایید پلیس راهور نیست و در صورت مشاهده از سوی پلیس به عنوان حمل و نقل غیرمجاز دانش آموز، اعمال قانون می شود.
وی ادامه داد: اگر رانندگان سرویس مدارس دارای گواهینامه رانندگی پایه ۲ نباشند در برخی مسایل، شرکت بیمه ای نیز پاسخگوی حوادث نخواهد بود و خانواده ها باید نسبت به این مسایل آگاهی لازم را داشته باشند زیرا آموزش و پرورش و پلیس راهور در کارگروه ماده ۱۸ توجه ویژه به این مساله دارند.
رئیس پلیس راهور استان سمنان با اشاره به اجرای طرح انضباط اجتماعی این پلیس در معابر شهری استان گفت: در زمان بازگشایی مدارس در ماه مهر، اجرای این طرح از سوی ماموران پلیس راهور تشدید می شود و تخلفات حادثه ساز رانندگان با شدت بیشتری اعمال قانون می شود.
وی با توصیه به خانواده ها برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی برای رفت و آمد دانش آموزان، گفت: به ویژه در هفته اول سال تحصیلی، والدین تا جای ممکن از وسایل نقلیه شخصی برای رفت و آمد دانش آموزانشان استفاده نکنند تا در مقابل مدارس تجمع و ترافیک خودرو ایجاد نشود.
سرهنگ رحیم ساعد با تاکید بر استفاده پلیس راهور از تمام نیروهای ستادی و صفی در هفته ابتدایی بازگشایی مدارس در ماه مهر گفت: پلیس تمام توان خود را برای برقراری انضباط و امنیت ترافیکی به ویژه برای دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی به کار می گیرد.
وی با اشاره به هماهنگی پلیس راهور و آموزش و پرورش استان سمنان درباره ساماندهی سرویس مدارس ،گفت: رانندگان دارنده شرایط لازم از سوی آموزش و پرورش به پلیس راهور معرفی شده اند و پلیس راهور نیز شرایط این افراد را بررسی کرده است و فقط به افراد دارای شرایط اجازه رانندگی سرویس مدارس داده خواهد شد.
سرهنگ ساعد به برخی شرایطی که آموزش و پرورش برای رانندگان سرویس مدارس درنظر دارد اشاره و خاطرنشان کرد: پلیس راهور نیز شرایطی مانند داشتن گواهینامه رانندگی پایه ۲، داشتن معاینه فنی خودرو، رعایت برخی شرایط مانند پیاده و سوارکردن دانش آموزان و رعایت مسایل اخلاقی را درباره رانندگان اعمال می کند.
وی با اشاره به ممانعت پلیس راهور از فعالیت خودروهای فاقد معاینه فنی به عنوان سرویس مدارس، یاد آور شد: خانواده ها برای استفاده دانش آموزانشان از سرویس مدارس، به تایید صلاحیت راننده و خودرو از سوی آموزش و پرورش و پلیس راهور توجه داشته باشند.
رئیس پلیس راهور استان سمنان با اشاره به حساسیت سرویس مدارس به ویژه برای دانش آموزان کلاس اولی گفت: خانواده ها به شرایط و صلاحیت رانندگان در این مورد توجه و دقت لازم را داشته باشند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان