فرودگاه سمنان باید به مرکز حمل و نقل هوایی ارتقا یابد

استاندار سمنان با تاکید بر این که به فرودگاه سمنان نباید فقط به چشم یک فرودگاه نگاه کرد، گفت: باید همه تلاش خود را به کار بندیم تا این فرودگاه به یک مرکز حمل و نقل هوایی ارتقا و به عنوان پشتیبان پایتخت قرار گیرد.

محمدرضا خباز در بازدید از فرودگاه سمنان و در نشستی با مدیرکل فرودگاه امام خمینی(ره) تهران و مسوولان فرودگاه سمنان، افزود: این فرودگاه دارای پیشرفت فیزیکی خوبی در طراحی و احداث باند هواپیمایی است و پیمانکاران هم محکم‌ترین و باثبات‌ترین باند را برای این مجموعه طراحی و در حال ایجاد دارند.

خباز از فرودگاه به عنوان یکی از محور توسعه یاد کرد و اظهار داشت: فرودگاه سمنان یکی از زیرساخت‌های ضروری برای رشد و توسعه استان است و باید با نگاه توسعه‌ای، برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر این که در برنامه‌ریزی احداث و تکمیل فرودگاه سمنان باید مناسب‌ترین پیش‌بینی‌ها و استانداردها در نظر گرفته شود، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا شرکت فرودگاهی هم در کنار آن ایجاد شود، چرا که منبع درآمدی برای استان به وجود خواهد آمد.

استاندار سمنان، اضافه کرد: برای ایجاد شرکت فرودگاهی باید از توان سرمایه‌گذاران و افراد بومی سمنان استفاده کرد و برای تحقق این مهم لازم است تا اعتماد بخش خصوصی و مردم جلب شود.

خباز با بیان این که ناوبری فرودگاه از وظایف حاکمیت است، تصریح کرد: باید امور غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کرد تا ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، شاهد افزایش درآمد هم باشیم.وی، با تاکید بر این که فرودگاه به غرور ملی مردم کمک می کند و فرودگاه سمنان هم باید هر چه سریع‌تر بهره‌برداری شود، گفت: باید تلاش کنیم تا بعد از بهره‌برداری، هواپیماهای کوچک پرواز‌های خود را از این فرودگاه انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم، فرودگاه را از زیرساخت‌های مهم رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید و پایدار شغلی در استان عنوان کرد.

مهدی زندیه وکیلی با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری مسوولان فرودگاه درباره ارتقا طول باند از ۲ هزار و ۸۰۰ متر به سه هزار و ۳۰۰ متر، عملیاتی شدن فرودگاه سمنان را نیاز توسعه‌ای مرکز استان دانست.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی باند فرودگاه سمنان تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت کاری داشته، اظهار کرد: با افتتاح باند فرودگاه سمنان، فقط فرود هواپیماهای پهن پیکر میسر است و پرواز هواپیماهای مسافربری و مسافرت مردم با هواپیما از فرودگاه سمنان در گام بعدی اجرا می‌شود.

زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه سردی هوا دلیل اصلی تاخیر در ساخت و تکمیل باند فرودگاه سمنان است، گفت: باید شرایط جوی به گونه‌ای باشد تا از نظر مسایل فنی، تکمیل و آسفالت‌ریزی برای باند به مشکل برخورد نکنیم.

مدیر فرودگاه سمنان نیز از این مجموعه به عنوان نزدیکترین فرودگاه پس از مهر آباد به امام خمینی(ره) یاد کرد و افزود: ایجاد و ساخت ترمینال فرودگاه از اولویت‌ها و به عنوان اصلی‌ترین بخش کار است و باید در دستور کار قرار گیرد.

حسین شجاعی، با بیان اینکه، شرایط جوی باید مناسب باشد، تا بتوان عملیات عمرانی باند این فرودگاه را تکمیل کرد، اظهار کرد: کیفیت را فدای زمان نمی‌کنیم و باید از نظر فنی همه چیز فراهم باشد تا این فرودگاه به بهترین شکل به بهره‌برداری برسد.وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۱۷ میلیارد تومان برای این فرودگاه هزینه شده است.نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی هم، با اشاره به نقش حمل و نقل هوایی در توسعه و پیشرفت هر جامعه، به ظرفیت‌های سمنان و لزوم گسترش فرودگاه اشاره کرد و گفت: سمنان به دلیل وجود مراکز دانشگاهی و صنعتی این قابلیت را دارد که به رونق پروازهای هوایی کمک شایانی کند.دکتر احمد همتی افزود: با راه‌اندازی فرودگاه سمنان می‌توان خیلی از پروازهای زیارتی را نیز فعال کرد که رونق و پیشرفت شهر را فراهم خواهد کرد. وی، احداث و افتتاح این طرح مهم را از آرزوهای دیرینه مردم سمنان دانست و گفت: فرودگاه سمنان از جمله طرح‌هایی است که می تواند در رشد و توسعه سمنان به عنوان مرکز استان موثر باشد.در این نشست که فتاحی مدیر کل فرودگاه امام خمینی(ره)، سید‌عباس دانایی فرماندار، حسین موسوی شهردار سمنان و جمعی از مسوولان حضور داشتند، مسایل و مشکلات پیش رو در تکمیل فرودگاه و توسعه آن مورد بررسی قرار گرفت.فرودگاه سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان- مشهد گرفته است و فاصله آن از ورودی شرقی شهر سمنان در حدود ۶ کیلومتر و از مرکز شهر سمنان در فاصله تقریبی هشت کیلومتری واقع شده است.سابقه تاسیس این فرودگاه به سال ۱۳۵۵ برمی‌گردد که به صورت یک باند نیمه احداث شکل گرفت، تا سال ۱۳۷۵ که بهسازی آن دوباره انجام شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان