مجوز اضطراری واکسن “ایران برکت” هرچه سریع‌تر صادر شود

مسوول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گفت: چند روز گذشته درخواست مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت به وزارت بهداشت ارائه شد که امیدواریم امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد ماه) تکلیف این واکسن مشخص و مجوز هرچه سریع‌تر صادر شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته ( ۱۶ خرداد) اعلام کرد: فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته های بالینی برگزار می شود. فاز اول و دوم واکسن ایرانی برکت پیشرفت خوبی دارد و اگر فردا بتوانیم مجوز مصرف اضطراری بگیریم به این معنی است که می توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.
طی این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک میلیون دوز به دست ما می رسد و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع می شود.

دکتر مینو محرز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه اظهارداشت: وزارت بهداشت باید زودتر مجوز استفاده اضطراری از نخستین واکسن ایرانی کرونا به نام ” کوو ایران برکت” را صادر می کرد.
نتایج مطالعات این واکسن را خیلی وقت پیش در اختیار مسوولان قرار دادیم و از آنان درخواست استفاده اضطراری از این واکسن را ارایه کردیم که امیدواریم این اقدام هرچه زودتر محقق شود.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: من طرفدار هیچ کسی نیستم و فقط طرفدار مردم هستم، واکسن کوو ایران برکت واکسن خوبی است و خودم هم این واکسن را تزریق کردم، هم موثر است و هم عارضه ندارد و باید زودتر این مجوز صادر شود.

محرز به کمبود واکسن در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: کشورهای دیگر به راحتی واکسن در اختیار ما نمی گذارند، پس مسوولان وزارت بهداشت واکسنی که در داخل تولید می شود را با بررسی کامل، تایید کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

به گزارش ایرنا، مجوز استفاده اضطراری به این معنا است که یک محصول پزشکی مجوز ویژه سازمان غذا و دارو را دریافت می کند تا در مواقع اضطراری استفاده شود اما هنوز به مرحله تایید کامل نرسیده است.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

تاکنون به ۲۰ هزار داوطلب در مرحله سوم واکسن کوو ایران برکت تزریق شده است که نیمی از آنان در شهرهای تهران و کرج دوز اول واکسن خود را دریافت کردند.

این طرح در ۶ شهر اجرا می شود که از ۲۴ اردیبهشت ماه در تهران و کرج آغاز شده است.

محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام کرد که به تولید انبوه واکسن ایرانی کوو ایران برکت رسیده‌ایم، براساس برنامه ریزی‌های انجام شده نزدیک ۵۰ میلیون دوز این واکسن تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.

پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ۱۴۰۰ دغدغه‌ای به نام واکسن کرونا در کشور نخواهیم داشت.