معرفی جاهای دیدنی ایران و دنیا

در مجله برترین جاذبه ها به معرفی بهترین و زیباترین جاهای دیدنی و گردشگری شهرهای مختلف ایران و سایر مناطق دنیا و کشورهای مختلف پرداخته ایم . در ادامه به زیبایی های حیات وحش و وسائل لوکس نیز اشاره کرده ایم و مطالب جذابی را برای مخاطبین فراهم آورده ایم .

استان مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر قرار دارد و بزرگترین شهرستان آن ساری است و یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است. این استان دارای ۲۲ شهرستان است. مازندران و طبیعت زیبایش جاذبه ای است که مردم را به سمت این استان روانه می کند و در هر کجای این استان بکر که پا بگذاری، غرق تماشای زیبایی‌های بی‌مانند می‌شوی که در این سرزمین سبز رخ نشان می‌دهند. استان مازنداران با دیدنی‌های بسیار یکی از مکان‌هایی است که در هر تعطیلات مردم را به سوی خود جذب می‌کند و روزهای سفر به این استان نزدیک می شود مکان های گردشگری متعدد و جذاب آن بی شمار است جاهای دیدنی مازندران مانند جواهرده، دریاچه کوهستانی ولشت، رامسر، نمک ‌آبرود، پارک جنگلی سی‌سنگان و… 
جواهرده یکی از مناطق زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است. جواهرده با زیبایی‌های وصف ناپذیر در ۲۶ کیلومتری رامسر واقع شده است. مسیر دسترسی به این ییلاق سنتی، از منتهی‌الیه مسیر غربی رامسر به طرف گیلان منشعب شده است و با عبور از میان کوه‌های مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می‌یابد .
دریاچه چورت که نام دیگرش دریاچه میانشه است در حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی این استان به شمار می رود. این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌است. در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت نامیده شد. این دریاچه حدود دهه ۱۳۰۰ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده‌است. شهرک توریستی نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس در استان مازندران واقع شده است. در حاشیه جنوب شرقی شهرک نمک آبرود، مرتفع ترین تله کابین کشور قراردارد . تله کابین نمک آبرود در سال ۱۳۷۲ احداث شده است . تله کابین منحصر بفرد نمک آبرود بازدیدکنندگان را در مدت ۱۲ دقیقه در ارتفاع ۹۷۰ متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است . وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است .

جاهای دیدنی سمنان ، شهرستان سمنان مرکز استان سمنان است. این شهرستان در ۲۰۵ کیلومتری شرق تهران و برسر راه تهران به خراسان واقع شده است. این شهر از دیرباز یکی از شهرهای چهاردهمین ایالت تاریخی (ورن ) یا (ورنه ) از تقسیمات ۱۶ گانه باستانی بوده است . برخی از محققان و مورخان این شهر را جزو ایالتهای مادها و برخی دیگرجزو ایلتهای پارتها به حساب می آوردند.
 
ارگ دولتی سمنان مجموعه ای بزرگ از ابنیه و اماکن مورد نیاز اداره شهر بوده است که در زمان حکومت حاجی بهمن میرزا بهاء الدوله فرزند فتحعلی شده قاجار بنا گردیده است. عناصر هویت بخش ارگ قدیم را اماکنی چون تلگرافخانه، قراولخانه، آب انبار، حمام، حسینیه و… تشکیل می داده است. در داخل دیوارهای ضخیم ارگ اتاقهایی برای نگهبانی در نظر گرفته بودند. در آن زمان این ساختمان شامل ۱۲ برج با عمارات و ابنیه بسیار زیبا بود ولی هنوز دروازه های شمالی و جنوبی ارگ ساخته نشده بودند. کار ساخت دروازه ها در سال ۱۳۰۲ هـ .ق در زمان حکومت (( انوشیروان میرزا ضیاء الدوله)) که طی سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ ه. ق حاکم ایالت قومس بوده به اتمام می رسد.

خانه تدین جزء خانه های با ارزش قاجار است که به صورت دو بخشی بیرونی و اندرونی شامل قسمت های تابستانی و زمستانی و همچنین تعدادی اتاق کوچک و بزرگ می باشد. بنای فعلی خانه تدین اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. بادگیری بلند نیز زینت بخش این بنای تاریخی است.

جنگل اولنگ در فاصلۀ ۸۵ کیلومتری شمال شاهرود و در آبریز شمال کشور واقع شده است. مهم‌ترین چشم انداز منطقه جهت جلب گردشگران، وجود جنگلها با ترکیب درختان جنگلی متفاوت و متنوع است که به ویژه در فصل بهار و تابستان قابل استفاده هستند. جنگلهای مرتفع و امکان دسترسی آسان به محیط جنگل، تنوع جانوری و نیز تنوع گونه های درختی جنگلی ، از امتیازهای مهم گردشگری این منطقه به شمار میروند.
شهر مجن در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. تنگه معروف (داستان) نیز در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر مجن و ۴۵ کیلومتری شاهرود واقع است . به دلیل قرارگرفتن این ناحیه در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری از سطح دریا ، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز جهت بهربرداری گردشگران مساعد است.