نشست تخصصی زبان سنگسری در کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد

نشست تخصصی زبان سنگسری با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی ‌استان سمنان، عصر پنجشنبه گذشته با حضور اساتید و پژوهشگران زبان سنگسری در سالن گردهمایی کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان ؛ نشست تخصصی زبان سنگسری با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی ‌استان سمنان، عصر پنجشنبه گذشته با حضور اساتید و پژوهشگران زبان سنگسری در سالن گردهمایی کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد.

این نشست که با میزبانی دکتر ندا ایمانی خشخو و در راستای پژوهش‌های وی درباره‌ی زبان سنگسری برپا شده بود. اساتید و پژوهشگران به بررسی، شناخت و معرفی هر چه بیشتر زبان سنگسری پرداختند.

دکتر ایمانی در ابتدای جلسه با اشاره به اهداف این نشست از اساتید و پژوهشگران خواست تا به معرفی تخصصی این زبان و همچنین راه‌کارهایی برای شناخت بیشتر این زبان بپردازند.

در آغاز این نشست عبدالحسینی به ارایه‌ی شعری با مضمون خوش‌آمدگویی به گویش سنگسری پرداخت.

در این جلسه مصباحیان و دکتر نوبخت به بررسی و تهدیداتی که می‌تواند گویش سنگسری را کمرنگ کنند، اشاره کردند و دکتر صداقتی به معرفی و رونمایی از رسم‌الخط ابداعی که توسط ایشان تنظیم و طراحی شده بود، پرداختند.

پاکزادیان نیز با خوانش منظومه‌ی درخت آسوریک به گویش سنگسری و یدالله حاجی علیان با توضیحاتی درباره‌ی تقویم سنگسری و اسماعیل حاجی علیان به مقالات و پژوهش‌هایی درباره‌ی فرهنگ و گویش سنگسری جلسه را ادامه دادند.

شایان ذکر است: در پایان مراسم نیز توضیحاتی درباره‌ی موسیقی سنگسری به‌صورت تئوری توسط جناب آقای فتاحی ارایه شد و به‌علت شب شهادت امام جواد بخشی از این پژوهش که به‌صورت نواختن ساز بود، برگزار نشد.

همچنین علی عبدالحسینی عضو شواری شهر مهدیشهر از این نشست استقبال کرد و گفت: ما برگزاری این نشست‌ها می‌توانیم فرهنگمان را بهتر نگهداری کنیم.

در پایان مقرر شد همایشی به‌عنوان زبان سنگسری با همکاری دانشگاه‌ها و شواری شهر مهدیشهر در آینده‌ای نه چندان دور برنامه‌ریزی و برگزار شود.

مدیر کل کتابخانه‌های استان سمنان نیز در پایان از کتابخانه تخصصی استان سمنان که به جمع‌آوری و تدوین کتاب‌ها با موضوع و مولفین سمنان پرداخته شده است خبر داد و گفت: هر گونه حمایتی را برای بهتر برگزار شدن این نشست‌ها انجام خواهد داد. خانم دکتر ایمانی در پایان این مراسم با قدردانی از تمامی‌اساتید و پژوهشگران خواستار ادامه‌ی این نشست‌ها برای تقویت پژوهش‌های خود در این زمینه شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان