نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال شپش بین دانش آموزان

سمنان- ایرنا- معاون تربیتی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: دانش آموزان به منظور جلوگیری از انتقال شپش و بیماری های واگیردار نکات بهداشتی را در مدارس رعایت کنند.

مهدی صفاری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: وجود شپش مو همه ساله در فصل پاییز شدت می گیرد، از این رو، رعایت نکات بهداشتی می تواند در جلوگیری از این عارضه و همچنین بیماری های واگیردار تاثیرگذار باشد.
شپش حشره ای کوچک است که فقط از خون انسان تغذیه می کند و در بین موهای سر زندگی می کنند، وجود شپش سر دلیل بر رعایت نکردن نظافت نیست و هر کسی ممکن است به شپش سر مبتلا شود و فقیر و غنی یا تمیز و کثیف ندارد، ولی در بچه های بین چهار تا ۱۱ ساله بیشترین شیوع شپش مو دیده می شود و در دختران بیش از پسران است و البته در سن شروع مدرسه نیز شایع تر است.
معاون تربیتی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: استفاده نکردن از شانه، حوله و کلاه به طور مشترک، مهمترین نکته برای کاهش انتقال شپش موی سر بین دانش آموزان است.
صفاری با بیان اینکه دانش آموزان دختر به دلیل استفاده از روسری و مقنعه، شیوع شپش مو در بین آنها بیشتر است، اضافه کرد: در خانه نیز والدین باید توجه داشته باشند که بعد از حمام، موهای کودکان باید به طور کامل خشک شود.
وی با اشاره به گریزان بودن شپش ها از گرما و نور، اضافه کرد: قرار دادن وسایل شخصی در مکان های مرطوب و خارج از نور خورشید، می تواند باعث شدت گرفتن شیوع شپش باشد.
صفاری خاطرنشان کرد: آموزش به دانش آموزان برای چگونگی شستشوی موی سر و رعایت نکات بهداشتی در محیط های مختلف، از برنامه های مهم اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان برای جلوگیری از شپش و بیماری های واگیردار در مدارس است.
وی درباره علائم وجود شپش گفت: خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها و وجود ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر بر روی پایه موها که بسختی کنده می شود، مهمترین علائم وجود شپش در موی سر است.
معاون تربیتی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: چنانچه در مدرسه علایمی از بیماری شپش مشاهده شود، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، شامپوهای مخصوص جلوگیری از افزایش این مشکل در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
شپش سر حشره‌ای بدون بال است و تمام عمر خود را بر روی پوست انسان می‌گذراند و فقط از خون انسان تغذیه می‌کند و نوع ماده آن، روزی سه تا چهار تخم می‌گذارد و به همین دلیل، سرعت زیادی در تکثیر دارند.
وجود شپش سر یک مشکل شایع است، شپش ها حشرات انگلی کوچک و خاکستری رنگی هستند که روی پوست سر انسان زندگی می کنند و طول بدن یک شپش بالغ حدود یک تا سه میلی متر است؛ این حشرات توانایی پرواز یا جهیدن یا نفوذ به درون پوست سر را ندارند.
بیش از ۱۲۰ هزار دانش آموز در مدارس استان سمنان تحصیل می کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان