هر محیط‌بان سمنانی به‌جای ۱۶ نفر کار می‌کند

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست سمنان با اشاره به کمبود شدید نیرو در سازمان حفاظت از محیط زیست استان گفت: هر محیط‌بان سمنانی به‌جای ۱۶ نفر کار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، حسن قاضی نژاد شامگاه دوشنبه در بازدید خبرنگاران از منطقه حفاظت‌شده پرور اظهار داشت: ۲۰ درصد از مساحت کل منطقه حفاظت‌شده کشور در استان سمنان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از مساحت استان سمنان تحت مدیریت حفاظتی است افزود: وسعت منطقه و کمبود شدید نیرو یکی از مهم‌ترین چالش‌های حفاظت از محیط زیست استان است.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان با بیان اینکه هر محیط‌بان به‌جای ۱۶ نفر کار می‌کند تصریح کرد: آب‌رسانی به آبشخورها با مشکل روبه‌رو شده است در این راستا تمام آبشخورها بازسازی، مرمت و لایروبی شده است.

وی با اشاره به اقدامات محیط زیست دراین‌باره اضافه کرد: ۱۵ مخزن ۸ هزار لیتری خریداری‌شده و در مناطق خشک‌سالی برای تأمین آب مشکلی نداریم.

قاضی نژاد از افتتاح ۸ پاسگاه محیط‌بانی در هفته دولت سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۵ پاسگاه محیط‌بانی در استان وجود دارد و این می‌تواند تحول خوبی را در حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی ایجاد کند.

وی ابراز داشت: هیچ تجهیزات اطفای حریق و مکانیزه به‌روزی در این سازمان وجود ندارد و این مسئله از دیگر مشکلات حفاظت از محیط زیست در سمنان است. ۵ دستگاه دوربین جهت دیدن مناطق و کنترل آن‌ها نصب‌شده است.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست سمنان بیان کرد: این منطقه بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی را در خود جای‌داده است و سمنان یکی از بهترین مناطق و ذخیره‌گاه او رس، بلوط در گونه‌های گیاهی است.

وی درباره گونه‌های جانوری این منطقه خاطرنشان کرد: بز، قوچ، میش از بیشترین گونه‌های جانوری در این منطقه است. بیش از ۳۰ رأس آهو و ۳۰ قلاده یوزپلنگ در این منطقه دیده‌شده است.
قاضی نژاد با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کشف سلاح غیرمجاز یادآور شد: در این مدت ۳۱ قبضه سلاح غیرمجاز در استان سمنان کشف‌شده است و برای اولین بار شروع به شکار از کشف شکار جلوتر رفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۶۰ گونه پرنده و ۴۰ نوع خزنده و ۶ نوع دوزیست در این استان وجود دارد تصریح کرد: وسعت تمام مناطق حفاظت‌شده استان ۶۴ هزار هکتار است و ۳ منطقه حفاظت‌شده پارک ملی سیدوا، پرور و رودبارک داریم و جنگل ابر نیز اخیراً به مناطق حفاظت‌شده ارتقاءیافته است.