هوای استان سمنان خنک تر می شود

سمنان – نگاهی به سامانه های هواشناسی نشان می‌دهد با ورود جبهه هوای کم فشار احتمال بارش باران، کاهش دما، وزش باد و همچنین گرد و غبار در غالب شهرهای دیار قومس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه های هواشناسی همزمان با دوشنبه، بیست و سوم مردادماه۹۶، نشان می دهند دمای هوای هشت شهرستان استان سمنان با کاهشی محسوس روبرو بوده و همچنین احتمال بارش باران اما به صورت پراکنده و وزش باد نسبتا شدید در روزهای سه شنبه و چهارشنبه پدیده های غالب جوی در دیار قومس خواهند بود.

دمای هوای کنونی سمنان ۲۷ درجه بالای صفر است که نسبت به مدت مشابه هفته پیش شش درجه کاهش را نشان می‌دهد همچنین بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز دیار قومس، در روزهای دوشنبه و سه شنبه به ترتیب ۳۵ و ۲۵ و همچنین۳۵ و ۲۴ عنوان شده که در روز سه شنبه آسمان ابری سمنان باعث کاهش دو درجه ای دما نیز خواهد شد.

آسمان سمنان طی ساعات آتی و به خصوص در نیمه روز سه شنبه و صبح چهارشنبه نیمه ابری همراه با افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده باران خواهد بود همچنین برای روز سه شنبه نیز آسمانی با بارش پراکنده و رعد و برق پیش بینی می‌شود که این شرایط به خصوص در ییلاقات سمنان مانند شهمیرزاد بیشتر وجود خواهد داشت طبق نقشه های هواشناسی پس فردا در شهمیرزاد قطعا بارش پراکنده وجود دارد.

کاهش محسوس دمای هوا در شاهرود اما از صبح دوشنبه آغاز شده است، ابرها نیز از روز سه شنبه به مرور در این بزرگترین شهرستان دیار قومس سایه گستر خواهند شد و کم کم سامانه بارشی تا شامگاه چهارشنبه در این شهر مستقر می شود، هم اکنون دمای شاهرود به طور باور نکردنی ۲۲ درجه بالای صفر است که در نیمه مرداد امری غیر عادی اما نه غیرمنتظره، به نظر می رسد، صبح امروز غالب مسافرانی که در شهر شاهرود حضور داشتند از سرمای هوا در خودروهایشان حضور یافته و با بخاری ساعات سپیده دم را سپری کردندکه در این فصل سال دمای بسیار مطلوب و حتی کم سابقه محسوب می‌شود.

از ییلاقاتی مانند مجن، تاش، شاهکوه، ابر، اولنگ و … نیز خبر می رسد کاهش دما باعث شده تا مسافران و گردشگران این روز میانه هفته را با لباس گرم بگذرانند به گونه ای که کمینه دمای هوای بسطام در شامگاه گذشته ۱۶درجه بالای صفر بوده است.

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود طی امروز و فردا، به ترتیب۳۳ و ۱۹ و ۳۳ و ۱۷ درجه بالای صفر عنوان شده همچنین باید به مسافرانی که قصد گذران شب در تفرجگاه های شاهرود را دارند توصیه کرد که نسبت به تجهیزات گرمایشی مانند پتو، چادر مسافراتی، لباس گرم بی اعتنا نباشند چرا که ممکن است بارش پراکنده از روز سه شنبه و به خصوص چهارشنبه دراین شهرستان وجود داشته باشد.

دمای هوای میامی نیز مشابه است، خنکی صبحگاه دوشنبه باعث شده بود تا بسیاری مسافران صبح را در سرما بگذرانند همچنین سامانه بارشی از فردا وارد این شهرستان می‌شود تا منطقه کالپوش را تنها تحت تاثیر قرار دهد لذا از مسافرانی که قصد گذران تعطیلات در کالپوش و رضوان را دارند باید خواست تا لباس گرم برای خود همراه داشته باشند. درباره شهر میامی نیز باید گفت کاهش دما تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

بیشینه و کمینه دمای هوای میامی و رضوان در روز پنج شنبه به ترتیب ۳۴ و ۱۹ درجه بالای صفر و ۲۹ و ۱۴درجه بالای صفر خواهد بود از سوی دیگر وزش باد هفت کیلومتر بر ساعت در بخش رضوان نیز هوایی سرد را برای این منطقه گردشگری به همراه آورده است.

گرمسار و ایوان کی، دو شهرستان همسایه شرایطی مشابه دارند ۳۰ و ۲۷ درجه بالای صفر دمای کنونی این روز شهر در روز دو شنبه هستند همچنین وزش باد هفت کیلومتر بر ساعت دیگر پدیده غالب هواشناسی این دو شهرستان همسایه است و به نظر می رسد تا شامگاه سه شنبه رخداد قابل ذکری در این دو شهر رخ ندهد اما به مرور کاهش دما، وزش باد برای روز جمعه این دو شهر غربی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که ابرها از میانه دوشنبه وارد ایوان کی می شوند همچنین بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار برای امروز و فردا به ترتیب ۳۹ و ۲۷ و ۳۸ و ۳۰ درجه بالای صفر است و در ایوانکی نیز طی امروز و فردا این میزان، ۳۹ و ۲۶ و ۳۸ و ۲۵ درجه بالای صفر خواهد بود.

دامغان دمای ۲۳ درجه بالای صفر را در صبح دوشنبه تجربه می کند که مدت مشابه هفته گذشته چهار درجه خنک تر است و به نظر می رسد همزمان با روز چهارشنبه اما بارش باران نیز مهمان مردم دامغان باشد هم اکنون بادهای پر سرعت تابستانی تنها پدیده غالب جوی دیار صددروازه محسوب می‌شود، گفتنی است دمای هوای دیباج نیز صبح دوشنبه ۲۰درجه بالای صفر بوده است.

در نهایت باید گفت دمای هوای غالب نقاط استان سمنان در نیمه دوم هفته جاری خنک شده و احتمال بارش باران در دیار قومس وجود دارد، گرمسار گرمترین شهر استان با دمای ۳۹ درجه بالای صفر است و رضوان با ۱۹درجه بالای صفر در بشینیه خنک ترین بخش خواهد بود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان