پژوهش باید همراه با اندیشه باشد

شاهرود- ایرنا- سرپرست اداره کل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: ورود در یک پژوهش باید با اندیشه همراه باشد چون هر موضوعی نمی تواند دردستور کار یک پژوهشگر قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا خاکی روز چهارشنبه در آیین گشایش نخستین همایش کشوری پژوهش درحوزه توسعه سازمانی و مدیریت منابع در نظام سلامت ایران ، افزود: باید پژوهشی انجام شود که فاصله نظام تصمیم سازی و جامعه را جبران کند.
وی هدف دانش مدیریت را بهره وری دانست ، که حاصل جمع کارآیی و اثر بخشی است.
وی گفت: کنترل در سازمان، برنامه ریزی و تصمیم گیری در جوهره وظایف مدیریتی و تصمیم گیری است.
خاکی اطلاعات درست را خمیر مایه تصمیم گیری دانست و ادامه داد: پژوهش ، تولید اطلاعات را به دنبال دارد و اطلاعات خمیر مایه تصمیم سازی و تصمیم گیری است.
وی ادامه داد: در حوزه منابع انسانی ، عوامل درون و برون سازمانی تاثیر گذار هستند و تحولات درون سازمان را تحت الشعاع قرار می دهند.
وی یکی از رسالت های مدیریت را تقویت و ارزش های منابع انسانی ذکر کرد و گفت: اکنون سه تلقی از انسان در دانش مدیریت وجود دارد که یک نگاه انسان را چونان نیرو ، دیگری انسان را چونان منبع و علم مدیریت جدید هم منابع انسانی را سرمایه انسانی می داند.
خاکی گفت: در دانش مدیریت باید برای نیروی انسانی هم حسابداری داشته و آن را جدی گرفت.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: همان طور که در دستگاه های اداری برای وسایل فیزیکی حسابداری وجود دارد، باید برای نیروهای انسانی نیز چنین حسابداری تشکیل شود تا مشخص شود که این نیرو با چه هزینه هایی توانسته است تجربه های لازم را کسب کند.
خاکی گفت: با در نظر داشت چنین امری، نیروها براحتی و بی دلیل از چرخه کار و مدیریت دور نگه داشته نخواهند شد .
وی گفت: مجموعه پژوهش ها در سه قلمرو دانش، توان تغییر و بینش خلاصه می شود که شور و شعور و عمل را در پی دارند.
وی دانش مدیریت را شبیه دانش پزشکی خواند و گفت: همانطور که در پزشکی ، پیشگیری را بر درمان مقدم می دارند، در مدیریت هم پیشگیری از مشکلات سازمانی مد نظر است.
خاکی گفت: وقتی از یک موضوع درک درستی نداشته باشیم ، برای درمان تجویزهای پیش پا افتاده انجام می دهیم.
نخستین همایش کشوری پژوهش در حوزه توسعه سازمانی و مدیریت منابع در نظام سلامت ایران روز های چهارشنبه و پنجشنبه در سالن پور سینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با حضور پژوهشگرانی از سراسر کشور برگزار می شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان