پیش بینی بازار بورس در روزهای آینده

عوامل ریزش شاخص بورس
وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه آنچه در بازار سرمایه در چند روز اخیر رخ داده، به سبب خطاهای دولتی است، می‌گوید: در یکی، دو هفته اخیر، حال بازار سرمایه چندان مناسب نیست؛ اما ریزش‌های اخیر شاخص به چند عامل بازمی‌گردد؛ نخست آنکه شاخص به حدود دو میلیون واحد رسید که هم از باب روانی و هم از باب تکنیکال باید نفسی می‌کشید و کمی استراحت می‌کرد. عامل دوم، به تصمیم‌های تیم اقتصادی دولت بازمی‌گردد که آثار نامطلوبی را بر بازار تحمیل کرد. فروش ۶۰ درصدی سهام عدالت بدون وجود زیرساخت‌ها و برنامه منظم، موجب شد که حتی یکی از کارگزاری‌ها، بی‌حساب‌وکتاب سهام عدالت را به فروش برساند و هزینه‌های آن را نیز واریز نکرد. وقتی طرف عرضه، آبشاری اضافه می‌شود، طبیعتا بازار با ریزش روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین نداشتن برنامه در فروش تدریجی سهام عدالت عاملی برای ریزش‌های اخیر بازار سرمایه بود. از سویی، ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت در ارائه صندوق دارا دوم هرچند در نهایت حل شد؛ اما آثار منفی را در بازار به دنبال داشت.

ریزش بورس با انتشار اوراق سلف نفتی ارتباطی ندارد
شقاقی‌شهری در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره احتمال هم‌زمانی ریزش شاخص بورس و راه‌اندازی بازار پیش‌فروش اوراق سلف نفتی، می‌گوید: مخاطبان این دو بازار متفاوت هستند و اوراق سلف نفتی در صورت عرضه، خریداران خاص خود را خواهد داشت و مخاطب عام ندارد. علاوه بر آنکه اصولا میزان نقدینگی موجود در سطح جامعه در اندازه‌ای است که می‌تواند چند بازار را هم پوشش دهد.

‌ بورس این هفته احتمالا به تعادل می‌رسد
علی خسروشاهی‏، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «شرق» با نگاهی به ریزش شاخص بورس اوراق بهادار در روزهای اخیر می‌گوید: با صعود شاخص بورس، بورس از تحلیل بنیادین خارج شده بود. علت اصلی آن هم فشار نقدینگی بود که به سمت بازار سرمایه در حرکت بود و از سوی دیگر حمایت‌هایی که بازار سرمایه از بازار بورس می‌کرد. این امر سبب شد به ‌مدت طولانی، شاهد روند رو به رشد اما غیرمنطقی شاخص بورس باشیم. اکنون نیز ریزش آن را نمی‌توان چندان با تحلیل بنیادین توضیح داد.

خسروشاهی با اشاره به اصلاح شاخص بورس در نزدیک به هشت روز اخیر، ادامه می‌دهد:‌ در این مدت به نظر می‌رسد تا حدودی اصلاحات درخورتوجهی در صنایع و شرکت‌های مختلف رخ داده و احتمالا در همین هفته شاهد آن باشیم که یک‌سری از صنایع و شرکت‌ها به‌ویژه آنهایی که نسبت به باقی صنایع، ارزندگی بیشتری دارند، به تعادل برسند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ادامه مسیر بورس را باید در دو فاز تحلیل کرد، می‌افزاید:‌ فازاول، فاز رسیدن به تعادل است که بخشی از بازار احتمالا در این هفته، این تعادل را تجربه خواهد کرد. فاز دوم، فاز پس از تعادل خواهد بود که مجددا با رشد شاخص بورس اوراق بهادار تا پایان شهریور روبه‌رو خواهیم بود؛ اما رشدی که بر منظر عقلانیت و با آرامش پیش خواهد رفت. خسروشاهی با بیان اینکه برای برگرداندن شاخص بورس، احتمالا اقداماتی صورت بگیرد، می‌گوید:‌ با توجه به تجربه دفعات قبل، به نظر می‌رسد سهام‌هایی که افت بیشتری را تجربه کرده‌اند و ارزندگی آنها هنوز هم پابرجاست، سهام‌داران حقوقی از این سهم‌ها حمایت کرده و با خرید آنها، جلوی روند نزولی آن را بگیرند.

اصلاح شاخص کل ادامه خواهد داشت
میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: آنچه اکنون در بازار سرمایه در حال رخ‌دادن است، اصلاح شاخص کل بازار است که ادامه خواهد داشت.

رادپور در ادامه می‌افزاید: به‌هرحال تأمین نقدینگی از سوی دولت از بازار سرمایه، تبعاتی نیز به دنبال دارد. برای جبران کسری بودجه، عموما دولت‌ها اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند؛ اما با شیوه‌ای که در بورس پیگیری شد، سهم‌های مختلف حتی از ارزش ذاتی خود بسیار گران‌تر شدند و بازار تا مدتی به ایجاد فاصله بین ارزش واقعی و ارزش ذاتی سهام ادامه داد؛ اما طبیعی است که بازار بیش از آن را تاب نخواهد آورد و بالاخره این سهم‌ها اصلاح خواهند شد.

علت اصلی گرانی‌ها، رشد بازار سرمایه است
به گفته رادپور، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌های اخیرافزایش شاخص کل بازار سرمایه بوده است؛ اما تا وقتی خلق ارزش رخ ندهد، هیچ رشدی واقعی نیست و حباب‌آفرین خواهد بود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان