کارمندی که می‌گوید می‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند!/گفتگو

نمی‌خواهم علم را رد کنم اما…!

عابدین‌زاده: حرکاتی که حیوانات و حشرات دارند، میزان شدت وجود برخی از گازها همچون گاز آرگون را در محیط نشان می‌دهد و بر این اساس من شدت زلزله را بر حسب ریشتر به صورت تقریبا دقیق بیان می‌کنم

چندی قبل، برخی از رسانه‌ها تیتر زدند که:«یک فرد سمنانی مدعی است که می‌تواند زلزله را ۴۸ ساعت قبل از وقوع پیش‌بینی کند!» این فرد سمنانی! را را یافتیم و ساعتی با وی به گفتگو نشستیم. آقای عابدین‌زاده البته سمنانی نیستند و زاده خطه شمال هستند اما در کمیته امداد شهرستان میامی فعالیت می‌کنند و در همین شهرستان به تحقیق درباره زلزله مشغول‌اند. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

مصاحبه‌ نخست شما با یکی از رسانه‌ها، واکنش‌هایی را به ویژه در فضای مجازی برانگیخت؛ چه شد که آن مصاحبه را انجام دادید؟
من در آن سایت کامنتی گذاشته بودم و آن‌ها پس از مدتی با من تماس گرفتند و در آن مصاحبه بیش‌تر به دنبال این بودند که بدانند من چگونه وقوع زلزله را پیش‌بینی می‌کنم. من ۱۲ سال است که درباره زلزله تحقیق می‌کنم.

به شکل آکادمیک؟
خیر، خودم تحقیق می‌کنم. هنگامی که زلزله رودبار و منجیل رخ داد، این پرسش برای من به وجود آمد که چرا زلزله رخ می‌دهد؟ در روند یافتن پاسخ این پرسش، من به نشانه‌های هشداردهنده زلزله رسیدم. من با بررسی این نشانه‌ها زلزله را پیش‌بینی می‌کنم و از ۸۰ تا ۹۵ درصد این پیش‌بینی‌ها مقرون به صحت است. برای بررسی نشانه‌ها من از بندرعباس تا تاجیسکتان را به این صورت تقسیم‌بندی کردم: از میامی تا بندرعباس و به سمت شرق، مستقیم، و از میامی تا تاجیکستان.

این تقسیم‌بندی بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
این تقسیم‌بندی مبنایی ندارد و فرضی است. بر این اساس من به نتایجی رسیدم و در موارد متعددی از پیش‌بینی‌ها را با ستاد بحران در میان گذاشتم؛ مثل زلزله سال گذشته در بیابان‌های سیستان و بلوچستان که من نسبت به آن هشدار داده بودم؛ در حالی که دستگاه‌هایی که اکنون در موسسه ژئوفیزیک موجود است، زلزله را در هنگام وقوع یا اندکی پیش از آن ثبت می‌کنند.
من حاضرم اطلاعات خودم را پس از ثبت شدن، در اختیار متخصصانی که مایل باشند در این‌باره تحقیق کنند، قرار دهم. دلیل این که من تا کنون این پیش‌بینی‌ها را به عموم مردم اطلاع ندادم، این است که ممکن است در نقطه‌ای از کشور آشوبی ایجاد شود. ان‌شاءالله روزی برسد که مثل پیش‌بینی هواشناسی، بخشی در تلویزیون داشته باشیم که از طریق آن به مردم اطلاع‌رسانی شود که در کدام‌یک از بخش‌های کشور احتمال وقوع زلزله وجود دارد.

آیا در ۴۸ ساعت آینده در ایران زلزله بزرگی رخ خواهد داد؟
من در این‌باره توضیح می‌دهم اما مایل نیستم این توضیحات رسانه‌ای شود.؛ چون من از مردم هستم و مردم را دوست دارم و مایل نیستم تشویشی در میان آن‌ها ایجاد شود.(این بخش از گفتگو، به درخواست ایشان حذف شده است.)

آیا شما از ابزار و تجهیزات ویژه‌ای برای پیش‌بینی زلزله استفاده می‌کنید؟
خیلی‌ها به من گفته‌اند که شما باید ابزارهای خود را نشان دهید تا صحت حرف‌‌های شما تأیید شود؛ اما من تا کنون ابزاری نساخته‌ام، بلکه از نشانه‌های طبیعی زلزله را پیش‌بینی می‌کنم. نمی‌شود به این نشانه‌ها حرکت گفت، اما «ارتعاش‌هایی» هست.

دانشمندان، نشانه‌های گوناگونی را برای زلزله احصاء کرده‌اند؛ از تورم توده‌های سنگ و گازهای خروجی گرفته تا واکنش حیوانات و برخی حشرات همچون عنکبوت؛ اما هیچ‌یک از این نشانه‌ها تا کنون به صورت قطعی به اثبات نرسیده‌اند. شما در گفتگوی پیشین خود تصریح کرده‌اید که عنکبوت یکی از حشراتی است که از بررسی واکنش‌های آن، برای پیش‌بینی زلزله کمک می‌گیرید؛ شما چگونه دلالت این واکنش‌ها بر وقوع زلزله را به اثبات رسانده‌اید؟
واکنش عنکبوت در رده چهارمین یا پنجمین نشانه وقوع زلزله است. خبرنگار آن رسانه، از من پرسید که اصلی‌ترین نشانه‌های وقوع زلزله را چگونه تشخیص می‌دهم؛ اما من نخواستم که نشانه‌های اصلی را عنوان کنم.

اگر نزد ما محفوظ باشد، این نشانه‌ها را به ما نمی‌گویید؟!
نه، نخواهم گفت، این نشانه‌ها محفوظ بماند بهتر است.

اطلاع از این نشانه‌ها برای ادامه علمی بحث ضروری است.
من نیتم این است که این نشانه‌ها محفوظ بمانند. من واکنش عنکبوت را عنوان کردم اما نشانه‌های اصلی را عنوان نمی‌کنم؛ چرا که مایلم پس از ثبت، این اطلاعات را به شهدای عملیات کربلای پنج تقدیم کنم.

بنابراین در صحت یافته‌های خود تردیدی ندارید.
من هیچ شکی ندارم.

شما از چه متد علمی برای اثبات یافته‌های خود بهره گرفتید؟
من قصدم این نیست که آن‌چه را که علم می‌گوید رد کنم؛ اما سعی کردم در این که علم می‌گوید زلزله قابل پیش‌بینی نیست بازنگری کنم.

به صورت تجربی؟
بله من به صورت تجربی کار کردم و استدلال‌های مختلف را یکی پس از دیگری رد کردم تا به یافته‌های صحیح برسم. شما می‌دانید که روزی گالیله به این نتیجه رسید که زمین هم به دور خورشید می‌گردد. او را به دادگاه کشاندند و محکوم کردند و گالیله برای حفظ جانش حرفش را پس گرفت اما به زمین گفت که تو به گردش خود ادامه بده!

بگذارید به برخی از استدلال‌های شما در مصاحبه پیشین بپردازیم. شما عنوان کرده‌اید که به واسطه خروج گازها از زمین امواجی ایجاد می‌شود؛ با فرض صحت این گفته، شما این امواج را در ابعاد چند میلیون‌هکتاری چطور شناسایی می‌کنید؟
مذابی که در زیر زمین وجود دارد، در حرکت است. جلوتر از آن گازی هست و جلوتر از آن امواجی را تولید می‌کند.

منشأ تولید این موج دقیقا چیست؟
اصل این موج، نشأت‌گرفته از مذابی است که در دل زمین حرکت می‌کند. این موج در جهت عقربه ساعت در حرکت است. البته گاز و امواج هم نشانه‌های اصلی نیستند.

درباره نشانه‌های اصلی که آن‌ها را عنوان نکردید نمی‌توانیم گفتگو کنیم؛ بنابراین بر همان مواردی که عنوان کرده‌اید متمرکز می‌شویم. من همچنان مایلم بدانم در ابعاد بزرگ و فاصله‌های دور، شما چطور امواج را شناسایی می‌کنید؟
این امواج در مناطقی همچون دشت‌ها، کم‌تر احساس می‌شود؛ اما این امواج بر روی گسل‌ها تأثیر زیادی دارد.

پرسش من این است که شما چگونه این تأثیر را رصد می‌کنید؟
با استفاده از بررسی عکس‌العمل‌های حیوانات و حشرات. این عکس‌العمل‌ها نشان می‌دهد که این امواج در حرکتند. هرچه آن امواج طولانی‌تر و پرشدت‌تر باشند، عکس‌العمل این حیوانات و حشرات بیش‌تر می‌شود.

شما پیش‌تر به بهره‌گیری از تأثیرات انتشار گازهایی همچون آرگون در پیش‌بینی زلزله اشاره کرده‌اید. می‌دانیم که این گازها همواره در طبیعت وجود دارند؛ آیا برای تشخیص وجود این گازها باز هم از حشرات استفاده می‌کنید؟
بله. من فکر می‌کنم هنوز حس‌گری به قدرت حس‌گرهای حشرات و حیوانات وجود ندارد. شدت خروج این گازها پیش از وقوع زلزله بیش‌تر می‌شود.

می‌دانید که برخی از واحدهای صنعتی نیز ممکن است گاز آرگون را در هوا پراکنده کنند. شما چطور تشخیص می‌دهید که واکنش حشرات و حیوانات، ناشی از گاز آرگون خارج‌شده از پوسته زمین است یا ناشی از فعالیت یک واحد صنعتی؟
در طول مدت تحقیقاتم، منطقه‌ای که مورد اطمینان و تکیه من است، از واحدهای صنعتی تولیدکننده این گازها دور بوده است.

یعنی از بندرعباس تا تاجیکستان هیچ واحد صنعتی که گاز آرگون را در هوا منتشر کند وجود ندارد؟
منطقه‌ای که من در آن کار می‌کنم(میامی)، بر روی گسل قرار دارد. مسأله‌ای که به آن اشاره کردید جزو معایب کار هست اما من همه عوامل غیرطبیعی را نیز در محاسباتم لحاظ می‌کنم. من مقاله‌ای هم در این‌باره نوشتم و سال گذشته که ناسا فراخوانی در این ارتباط داده بود، قصد داشتم این مقاله را به ناسا ارسال کنم اما هرچه تلاش کردم موفق نشدم. من تلاش می‌کنم که این مقاله را در همایش‌های داخلی ارائه کنم و فارغ از این با برخی از اساتید دانشگاه این موضوع را مطرح کرده‌ام.

این اساتید چه کسانی هستند؟
آقای دکتر باباخان‌زاده و دکتر حسین‌آبادی که در دوره کارشناسی از اساتید دانشگاه ما بودند.

رشته تخصصی این اساتید چیست؟
کشاورزی. وقتی من این مسأله را عنوان کردم این اساتید بسیار مشتاق شدند. من تأکید می‌کنم این اطلاعات فعلا و تا زمانی که ثبت شود در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد تا بلوایی به پا نشود. من زلزله‌های پاکستان و ژاپن و دیگر کشورها را در چند سال اخیر پیش‌بینی کردم. اگر در نقاط دیگری در جهان با این روش زلزله را پیش‌بینی کنند، دغدغه‌ها و آشوب‌ها کم‌تر خواهد شد.

آیا تلاش کرده‌اید که این مباحث را اساتید و متخصصان همین رشته در میان بگذارید؟
من حقیقتا به این اساتید دسترسی نداشته‌ام و اگر کسی باشد، بعد از ثبت شدن اطلاعات، از دیدگاه‌های ایشان استقبال می‌کنم.

با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ارتباطی داشته‌اید؟
من یک‌بار به مرکز لرزه‌نگاری تهران رفته‌ام و با مسئول این موسسه صحبت کرده‌ام.

مسئول موسسه چه کسی بودند؟
نام ایشان را فراموش کرده‌ام. ایشان گفتند که ما مسئول این موارد نیستیم و باید با حوادث غیرمترقبه هماهنگ کنم.

به موضوع گاز بازگردیم. میزان گاز به لحاظ عددی باید چند PPM باشد تا برای حشرات و حیوانات قابل شناسایی باشد؟
من دستگاه اندازه‌گیری ندارم که میزان دقیق این گاز را بدانم. مبنای من عکس‌العمل حیوانات و حشرات است که به وسیله آن شدت وجود گاز را تشخیص می‌دهم.

این شدت را با چه مقیاسی بیان می‌کنید؟
حرکاتی که حیوانات و حشرات دارند، میزان شدت وجود گاز را نشان می‌دهد و بر این اساس من شدت زلزله را بر حسب ریشتر به صورت تقریبا دقیق بیان می‌کنم.

اگر این گازها به وسیله باد به محل آزمایش شما منتقل شده باشند، چگونه این موضوع را تشخیص می‌دهید؟
من در طبیعت آزمایش می‌کنم نه یک محیط محصور؛ بنابراین مشکلی از این منظر وجود ندارد.

من هنوز درنمی‌یابم که حشرات و حیوانات چگونه تشخیص می‌دهند که گاز موجود در طبیعت، گازی است که به وسیله باد جابجا نشده و یا حاصل از فعالیت یک واحد صنعتی نیست.
شما از موضوع گاز خارج شوید و جلوتر از آن امواج را درنظر بگیرید؛ چرا که گاز در لحظه‌های آخر نزدیک به زلزله بیش‌تر می‌شود و فرصتی برای مردم نیست که به مکان امنی بروند. بنابراین من بیش‌تر بر روی امواج کار کرده‌ام.

این امواج دقیقا کدام‌یک از انواع امواج چهارگانه زلزله هستند؟
من درباره امواج چهارگانه زلزله و آلفا و بتا و… اطلاعی ندارم.

مقصودم آلفا و بتا نیست. آیا می‌دانید امواج چهارگانه زلزله چه امواجی هستند؟
شما بگویید.

S، P، لاو و رایلی.
من بر روی هیچ‌کدام از این امواج کار نکرده‌ام. این موضوع را باید از این که حیوانات و حشرات نسبت به امواج واکنش نشان می‌دهند تفکیک کرد.

در واقع تفاوتی نمی‌کند که نوع موج چیست؟
نه. هرچه شدت امواج بیش‌تر باشد، واکنش حیوانات و حشرات بیش‌تر است. آن دسته‌بندی‌هایی که به آن اشاره کردید، دسته‌بندی‌هایی است که خود ما انسان‌ها انجام داده‌ایم.

نامگذاری آن‌ها توسط بشر صورت‌گرفته اما بر حسب نوع موج زلزله آن‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم.
خود ما انسان‌ها این دسته‌بندی‌ها و اسم‌گذاری‌ها را انجام داده‌ایم اما من بر روی موج‌هایی که درباره آن تحقیق می‌کنم، اسم‌گذاری نمی‌کنم.

با این حساب، شما مطالعاتی درباره انواع امواج نداشتید؟
اصلا. تنها بر روی گیرنده‌های حساس حشرات و حیوانات کار کرده‌ام.

با همه این تفاسیر، چیزی که می‌تواند به شما در این راه کمک کند، پیش‌بینی یک زمین‌لرزه بزرگ و اعلام عمومی آن به مردم و مسئولان و تحقق این پیش‌بینی است؛ آیا حاضرید این کار را بکنید؟
من حاضرم این موضوع برای مردم کشورم اطلاع‌رسانی شود اما مایلم این اطلاع‌رسانی از کانال ستاد حوادث غیرمترقبه باشد.

تجربه ثابت کرده که آن‌ها حرف شما را نمی‌شنوند؛ با این وجود باز هم مایل به اطلاع‌رسانی نیستید؟
من با این که مردم را دوست دارم و حاضر نیستم کوچک‌ترین صدمه‌ای به آن‌ها برسد اما به دلیل اهمیتی که برای حفظ نظم جامعه قائلم از این اقدام خودداری می‌کنم.

اگر به عنوان سخن آخر، حرفی با مردم و مسئولین دارید می‌شنویم.
اگر این موضوع برای مسئولان اهمیت دارد، قدم پیش بگذارند و کمکم کنند. من مشغول به کار هستم، بنابراین برای کسب شهرت و ثروت به این راه وارد نشده‌ام.

در کمیته امداد مشغول به کار هستید؟
بله، در کمیته امداد شهرستان میامی مشغول به کار هستم.

مدرک تحصیلی شما چیست؟
فوق لیسانس مدیریت مالی.

بابت وقتی که در اختیارم گذاشتید سپاسگزارم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان