“کاهش قدرت خرید” دامن‌گیر خرید شب عید سمنانی ها شد/گزارش

آن چه همیشه در بازار شب عید انتظار می رود شلوغی بازار و خرید و شور و شوق است اما گرانی و قیمت های بالا و سرسام آور بسیاری از پوشاک در این شب ها، عرصه را برای خانواده تنگ می کند .
به گزارش مرآت به نقل از قومس، خرید شب عید همواره برای اصناف و بازاریان یادآور مغازه های شلوغ، پاساژ های پر جمعیت و خریدارانی بود که گاه برای خرید خود پشت درب مغازه ها صف می کشیدند. هرچه به ایام عید نزدیک می شدیم، شلوغی ها هم بیشتر می شد و جمعیت بیشتری برای خرید به خیابان ها می آمدند.
آن چه همیشه در بازار شب عید انتظار می رود شلوغی بازار و خرید و شور و شوق است. گویی ولوله ای در جان شهر جاری می شود و همه منتظر ترکیدن توپ سال هستند تا سکونی دلچسب جانشین شعف و هیجان اسفند شود.
اما انگار نوروز امسال را کسی انتظار نمی کشد. مغازه داران و کسبه کمتر مشتری مشتاق به خرید دارند و نامید از رونق بازرشان در شب عید تنها نظاره گر مشتریانی هستند که پس از دیدن و قیمت گرفتن از اجناس از مغازه با یک تشکر نا امیدانه خارج می شوند.
برخی نیز عطای خرید شب عید را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند بعد از تعطیلات عید خرید کنند، چرا که آنها معتقدند فروشندگان، اجناس سال قبل خود را به قیمت بالاتری در شب عید برای فروش می گذارند و بهتر است در اواخر فروردین یا اردیبهشت ماه، خرید سال جدید خود را انجام دهند.
گرانی و قیمت های بالا و سرسام آور بسیاری از پوشاک در این شب ها، عرصه را برای خانواده تنگ می کند مخصوصا خانواری که دارای فرزندان پی درپی و کوچک هستند .
کودکانی که خرید شب عید را یکی از موضوعات مهم زندگی خود می دانند و خبر از دل پردرد و دست های خالی پدر ندارند و فقط می خواهند عید امسال نیز از همسالان خود چیزی کم نداشته باشند.
در این شرایط است که فشار اقتصادی بر شانه های سرپرست خانواده سنگینی عظیمی فرود می آورد و گرانی اجناس و کالاهای ضروری و غیر ضروری بیداد می کند.
بی تردید رکود بازار درپس این ماجرا امری طبیعی است و کسبه را نیز در فشار قرار داده و آنان با دادن این نوید به خود که شاید در روزهای آتی فروش بهتری داشته باشند خود را راضی می کنند.
بی تردید این حقیقت که، پول در دست مردم کم می باشد جمله ای صحیح و قابل تامل است و اینکه مردم در اکثر مواقع تنها برای گرفتن مظنه قیمت، از دکانی به دکان دیگر می روند نیر قابل انکار نیست.
امید صالحی یکی از کاسبکاران بازار سمنان به خبرنگار قومس می گوید: بازار شلوغی همیشگی خود را ندارد و ما هر روز چشم انتظار رونق این بازار بی رونق هستیم. قدرت خرید مردم در عمل نسبت به شب عید سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است و شاید از هر ۱۰ مشتری که به مغازه وارد می شود یک یا دو نفر خریدار باشند.
این فروشنده در خصوص قیمت ها می گوید: قیمت‌ها هم نسبت به یک ماه اخیر تفاوتی زیادی نکرده است و البته اصلاً هم تمایلی به افزایش قیمت‌ کالا نداریم، چون همین گونه هم مردم قدرت خریدشان کاهش یافته است. ترجیح کسبه این است که فروش بیشتر با قیمت کمتر داشته باشند.
یکی دیگر از فروشندگان پوشاک در شهر سمنان هم با اذعان به کسادی بازار بیان می کند: خلوت بودن بازار در اسفند امسال چیزی بسیار مشهود است و فروش خوبی تاکنون نداشتیم. فروشندگان و کسبه همیشه روزهای پایانی سال امید به رونق فروش و سود دارند که گویی امسال با کاهش قدرت خرید مردم قابل انجام نیست.
زینب موسوی از شهروندان سمنانی در باره این که آیا خرید عید و نوروز خود را انجام داده است می گوید: قیمت ها در برخی پوشاک بالاست ولی در مناطق متوسط شهر می توان کالاهایی با قیمت مناسب تر هم یافت و خرید خود را انجام داد. هر چند با گشتی که در بازار زده ام کالای مناسب و با کیفیت کمتر دیدم.
مهدی یحیایی رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان درگفتگو با خبرنگار قومس در خصوص طرح نظارتی نوروز ۹۶ اظهار کرد: روزانه بیش از ۴۰۰ مورد بازرسی توسط ۱۹۵ بازرس و ناظر افتخاری و ۵۵ کارشناس نظارت و بازرسی از واحد‌های صنفی استان سمنان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: به منظور ضرورت کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات درتمامی مراحل تامین، توزیع، ارایه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در ایام پایانی سال و نیزایجاد زمینه مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی و جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایت و گزارشهای مردمی، طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۳۹۶ از ابتدای اسفندماه سالجاری لغایت پایان فروردین ماه سال آینده در سطح استان به مرحله اجرا در خواهد آمد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان عنوان کرد: کشیک های نوروزی و گشت‌های نظارت و بازرسی در ایام نوروز، مانند سایر روزها فعالیت دارند و با هرگونه تخلف در واحد‌های صنفی، سطح عرضه و… برخورد می‌کنند.
یحیایی افزود: در سالجاری روزانه بیش از ۴۰۰ بازرسی از واحد‌های صنفی انجام شده است و به طور میانگین، روزانه ۲۰ پرونده تخلف نیز تشکیل شده است، که عمده تخلفات صورت گرفته در زمبنه گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور بوده است.
وی تصریح کرد: هم استانی ها نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحد های صنفی، موارد را به شماره تلفن گویا ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گزارش کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان