کله جوش سمنانی

کله‌جوش یکی از غذاهای محلی سمنان است که در اصل از نواحی خراسان به سمنان آمده و با افزوده شدن بادمجان به دستور پخت آن، تبدیل به یک غذای کامل شده است. کله جوش که یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین غذاهای محلی استان سمنان است؛ طعمی بسیار مطبوع و دل‌چسب دارد و یکی از خوراک‌های مخصوص به فصل زمستان در سمنان است.
با اینکه کله‌‌ جوش سمنانی از غذای محبوب سمنانی‌هاست اما هنوز نتوانسته همانند سبزی‌پلوی سمنانی جای خود را در منوی رستوران‌ها باز کند. بنابراین برای خوردن یک کله‌جوش خوشمزه باید خودتان دست به کار شوید. برای این کار می‌توانید دستور پخت زیر را دنبال کنید.
برای پخت کله جوش سمنانی، ابتدا داخل یک قابلمه مقداری روغن حیوانی ریخته و پیاز خرد شده را به آن بیفزایید و آن را مقداری داخل روغن سرخ کنید.
به پیاز سرخ شده، رب، نعنا خشک ساییده و زردچوبه اضافه کنید (استفاده از رب گوجه سلیقه‌ای است). در صورتیکه از بادمجان تازه استفاده می‌کنید، آنها را بشویید و بسته به سلیقه خودتان آنها را با پوست یا بدون پوست، به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری نمک آغشته کنید. چنانچه از بادمجان فریز شده استفاده می‌کنید می‌توانید آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و داخل قابلمه بریزید.
پس از مخلوط شدن همه مواد، نصف لیوان آب و کشک را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و پس از مدت کوتاهی جوشیدن آن را از روی حرارت بردارید.
این غذا را به صورت تیلیت و با نان خشک سمنانی می‌توانید سرو کنید. همچنین در کنار این غذا می‌توانید از سبزی خوردن و پیاز خام استفاده کنید.