کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان سمنان آغاز به‌کار کرد

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان سمنان با حضور جمعی از مسئولان، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های معماری، شهرسازی از چهارشنبه در محل دانشگاه آزاد سمنان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازسمنان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت استان سمنان، مقاله‌های پژوهشگران در زمینه معماری و شهرسازی استان سمنان از گذشته تاکنون ارائه می‌شود.

دلازیان سمنان، ردپایی از معماری ماد، سمنان شهری در باغ، معضلات فضاهای بدون دفاع شهری، انعطاف‌پذیری خانه‌های سنتی، نویافته‌های مسجد جامع فرومد، بافت تاریخی در طرح کلان‌شهری و شیوه‌های سنتی تقسیم آب ازجمله مقاله‌هایی است که در روز نخست این کنگره ارائه می‌شود.

سخنرانی استاندار سمنان پایان‌بخش روز نخست این کنگره است و روز دوم کنگره در سالن شهید مطهری سمنان با سخنرانی رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان سمنان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و یکی از مدرسان و پژوهشگران مباحث حقوق مهندسی برگزار می‌شود.

این کنگره علمی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان و با همکاری ارگان‌ها و مراکز آموزش عالی استان سمنان در حال برگزاری است.

حوزه‌های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهر تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته ازجمله محورهای این کنگره است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده است که ۷۱۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۶۴۹ اثر تاریخی استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، کاروانسرای ده نمک از جمله آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست ملی است.

۶۱ اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع‌دستی، فنون سنتی و غیره نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کنگره‌ تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی است که به دلیل محتوای علمی، هنری، فرهنگی در نوع خود کم‌نظیر است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان