گرما ایران را فرامی‌گیرد گرما ایران را فرامی‌گیرد

روزهای آخر بهار، تابستانی شده است. بررسی‌های سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد از امروز تا اواسط هفته آینده، موجی از گرما نیمه‌جنوبی و مرکزی ایران را فرامی‌گیرد.
درهمین‌باره، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به گزارش دمای هوای ۵۰ درجه در کشور گفت: دمای هوای ۵۰ درجه با توجه به موقعیت کشور ما برای تابستان، دمای غیرطبیعی نیست و هر سال در مرداد در برخی نقاط کشور ازجمله در اهواز دمای ۵۰ درجه تجربه می‌شود و تعجبی ندارد.
احد وظیفه در ادامه گفت: باوجوداین، امسال زودتر گرمای هوا را تجربه کرده‌ایم و پیش‌بینی شده که آخر هفته در سراسر کشور افزایش دما را شاهد باشیم. او تأکید کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته حتی در تهران نیز دمای هوا از شرایط فعلی که حدود ۳۶ و ۳۷ درجه سانتی‌گراد است به بالای ۴۰ درجه خواهد رسید و دراین‌شرایط اهواز هم احتمال دارد دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه کند. وظیفه در پاسخ به این پرسش که صرف‌نظر از شرایط تابستان آیا امسال و تاکنون دمای هوای ۵۰ درجه در کشور ثبت شده یا خیر، گفت: دمای هوا در شرایط فعلی هم می‌تواند به ۵۰ درجه برسد و این موضوع دور از ذهن نیست. او تصریح کرد: برای امروز پیش‌بینی شده که دمای هوای اهواز به ۵۰ درجه هم برسد و فردا و پس‌فردا هم این شهر دمای ۴۸ و ۴۹ درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهد کرد.
مدیر پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: بعدازظهر یکشنبه درارتفاعات شمال سمنان و ارتفاعات شمال آذربایجان‌شرقی افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده باران دور از انتظار نیست. بعدازظهر روز یکشنبه (۲۱ خرداد) نیزدر نیمه شمالی خراسان‌رضوی، جنوب خراسان‌شمالی، ارتفاعات جنوبی گلستان و ارتفاعات سمنان رگبار پراکنده باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. او در ادامه گفت: از اواخر وقت یکشنبه و در روز دوشنبه (۲۲ خرداد) با شمالی‌شدن جریان‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل و مناطقی از شمال استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی، وزش باد و کاهش نسبی دما و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه در شمال خراسان‌رضوی نیز رگبار پراکنده باران رخ خواهد داد.
مدیر پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزود: در سه روزآینده در جنوب سیستان‌وبلوچستان افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که بعدازظهر روز دوشنبه با بارش پراکنده نیز همراه خواهد بود. وظیفه در پایان درباره هوای استان تهران در روزهای آینده گفت: آسمان تهران یکشنبه، صاف گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و بیشترین و کمترین دمای این روز ۳۸ و ۲۲ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. آسمان صاف گاهی همراه وزش باد در بعدازظهر افزایش باد برای دوشنبه قابل پیش‌بینی است و بیشترین دمای این روز ۳۹ و کمترین آن ۲۳ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.
به گفته وظیفه، از روز یکشنبه در مناطق شرقی کشور، وزش باد شدید در پاره‌ای از نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و به‌ویژه روزهای یکشنبه و دوشنبه در منطقه زابل طوفان گردوخاک رخ خواهد داد که پیامد آن کاهش دید افقی و کیفیت هوا در این مناطق خواهد بود؛ ازاین‌رو، توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، اقدام لازم به‌عمل ‌آید. همزمان با این وضعیت، علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان‌وبلوچستان افزود: پیش‌بینی کلی وضعیت جوی سیستان‌وبلوچستان براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری نشان می‌دهد با استقرار و تقویت الگوی تابستانی در سطح استان در هفته جاری شاهد روند افزایشی دما در سطح استان خواهیم بود.
او تأکید کرد: درپی این شرایط جوی هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیک‌تر می‌شویم، افزایش دما محسوس‌تر می‌شود. او بیان کرد: برای روزهای پایانی هفته جاری در شهرستان‌های منطقه سیستان، دماهای نزدیک به ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر، شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان دماهای بیش از ۵۰ درجه، شهرستان‌های زاهدان و خاش دماهای حدود ۴۳ و برای میرجاوه، نصرت‌آباد و بزمان دماهای حدود ۴۵ تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی می‌شود که این شرایط در نواحی جنوبی استان با شدت کمتر رخ می‌دهد.