۱۱ درصد جمعیت سمنان درگیر دیابت هستند!

سعید کساییان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیر و شایع در جامعه ایرانی است، گفت: ۱۱ درصد جمعیت زیر پوشش این دانشگاه دچار بیماری دیابت هستند.

سعید کساییان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: اضافه وزن و چاقی، شایع‌ترین عامل ابتلا به بیماری دیابت است که برنامه غذایی نامناسب و کم‌تحرکی در آن تاثیر زیادی دارد.
تغییر سبک زندگی و مصرف زیاد شیرینی، چربی، غذاهای فوری (فست فود) و کربوهیدرات ها در گسترش اضافه وزن و چاقی در بین افراد تاثیرگذار است.
هرچه سن افراد کمتر باشد و به اضافه وزن و چاقی مبتلا باشند، عواقب بدتری مانند دیابت و فشار خون در انتظار آنها است.
انجام ندادن به موقع آزمایش‌های دوره‌ای(چکاب) به ویژه با گذر از سن ۴۰ سالگی، استعمال دخانیات و افزایش فشار خون، از دیگر عوامل شیوع دیابت است.
علایمی مانند تعریق زیاد، لاغرشدن، پرنوشی و پرادراری، از علائم شاخص ابتلا به دیابت است که این افراد باید آزمایش دوره‌ای انجام دهند.
بیماری دیابت قابل درمان نیست به عبارتی نمی توان آن را مداوای کامل کرد و به همین دلیل مردم باید با اقدامات مناسب، مراقب باشند تا دچار این بیماری نشود.

شهرستانهای سمنان، مهدیشهر، سرخه، گرمسار، دامغان، و آرادان، زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هستند که ۶ شهرستان از هشت شهرستان استان و جمعیتی بالغ بر ۴۶۰ هزار نفر را شامل می شود.
بر اساس پیمایش سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا بودند که در همه گیری کرونا این رقم به ۱۴ درصد افزایش یافت.
به گفته کارشناسان بهداشت، افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار انفارکتوس قلبی و ۷.۶ درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند و افراد مبتلا به دیابت نسبت به سایر افراد ۱۶۰ درصد ریسک مشکلات عروق کرونر، ۱۲۷ درصد ایست قلبی، ۵۶ درصد خونریزی مغزی و ۱۳۲ درصد ریسک مرگ‌ومیر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند.