۶۰۰ اثر از سمنان در انتظار ثبت ملی

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۶ اثر میراث‌فرهنگی استان در مسیر روند اداری برای ثبت جهانی است و با ثبت این آثار، شمار میراث ثبت جهانی استان به هفت مورد می‌رسد.

امیر کرم‌زاده به مناسبت گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کومش سمنان به خبرنگاران ایسنا اظهار کرد: جنگل ابر به عنوان جنگل هیرکانی ثبت جهانی شده است و این دستاورد بزرگی برای استان محسوب می‌شود.

آثاری در استان سمنان وجود دارد که حکایت از تمدن هشت ‌هزار ساله در استان دارد که این موضوع مایه فخر و مباهات است.

او از سمنان به عنوان نگین کویر یاد کرد و یادآور شد: استان سمنان دارای ۸۶۸ اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس ثبت ملی است که این میزان میراث‌فرهنگی ثبتی نشان از تمدن عمیق این خطه دارد.

استان سمنان دارای ۱۱ بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد.

نام عارفان و علمای نامدار زیادی در کشور ثبت شده که از دیار استان سمنان هستند و این موضوع نشان می‌دهد استان سمنان محل اندیشه، تفکر و تعمق بوده است.

استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی و شیخ محمود مزدقانی است.»
حفاظت از میراث‌فرهنگی در واقع حفظ اصالت، هویت و عزت است و ضرورت دارد آحاد جامعه در حفظ میراث‌فرهنگی اهتمام ویژه داشته باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در استان سمنان به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، گفت: برگزاری آئین‌های مذهبی، جشنواره گل غلتان، جشنواره دشت شقایق در کالپوش میامی، رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ، جشنواره زمرد حبله‌رود در گرمسار و پاسداشت زبان سنگسری در مهدی‌شهر از جمله برنامه‌های برگزار شده در این هفته بود.

حفاظت از میراث‌فرهنگی و رونق گردشگری و صنایع‌دستی اولویت و رویکرد اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم است.

کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان از جمله بناهای تاریخی است که آزادسازی آن برای دسترسی عموم یک مطالبه مردمی است و تلاش می‌شود به همت مسئولان مشکلات در این زمینه رفع شود.