۷ بازی سرگرم کننده روی کاغذ، مناسب همه ی اعضای خانواده

اگر کارهای روتین روزمره خستتان کرده و دنبال یک سرگمی شاد هستید. و دوست دارید یک سرگرمی خوب شما را کمی از وقایع روزمره دور کند. ما امتحان کردن بازی های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. این بازی ها تنها نیاز به کاغذ و خودکار دارند.
این بازی های به ظاهر ساده می توانند تمام اعضای خانواده را دور هم جمع کنند. و چند دقیقه ای به چشم ها، فرصت استراحت و دور بودن از موبایل و کامپیوتر رو می دهند.

بازی اسم فامیل:

این بازی برای اینکه سرعت عمل و حضور ذهن افراد را بسنجید؛ عالیست. به تعداد اعضای خانواده که می توانند بنویسند برگه و خودکار بیاورید. صفحه را به تعدادی ستون تقسیم کنید. بالای هر ستون موارد زیر را بنویسید:
اسم، فامیل، میوه، غذا، شهر، کشور، حیوان، اشیا، رنگ، ماشین، گل و گیاه، ورزش، شعر، کتاب، مشاهیر، و غیره.
به دلخواه می توانید تعدادی از ستون ها را حذف و یا ستون جدیدی اضافه کنید.
به نوبت یک حرف الفبا را انتخاب و تمام گروه ها شروع به پرکردن ستون ها با کلماتی بکنند که با آن حرف آغاز می شود. هر کسی که زودتر از همه، تمام ستون‌ها را نوشت می‌تواند بازی را متوقف کرده و جلوی ادامه بازی بقیه را بگیرد.
حالا نوبت امتیاز دهیست. هر کس که ستونی را با کلمه‌ای صحیح پر کرده باشد، ۱۰ امتیاز دریافت می‌کند. اگر ستون خاصی را هیچکس نتوانسته بنویسد و فقط یک نفر موفق شده بود ستونش را پُر کند، ۱۵ امتیاز نصیبش خواهد شد. اگر هم نفراتی از یک کلمه یکسان استفاده کرده بودند؛ همه آنها ۵ امتیاز خواهند گرفت.
در نهایت امتیاز ها جمع شده و کسی که بیشترین امتیاز را بگیرد برنده اعلام می شود.

بازی جعبه کلمات:

در این بازی مانند بازی اسم و فامیل نیاز است سرعت عمل و حضور ذهن بالایی داشته باشید. این بازی یک چالش سرعتی برای واکشی لغات ذهنی افراد محسوب می شود. برای انجام این بازی به حداقل دو نفر نیاز داریم. تمام افراد به یک برگه سفید و یک خودکار نیاز دارند. یکی از حروف الفبا را انتخاب کنید. تمام افراد باید در زمان ۱ دقیقه هر کلمه ای که با این حرف شروع می شود را در برگه یادداشت کنند. بعد از تمام شدن ۱ دقیقه، تعداد کلمات شمرده خواهد شد و هر گروه که تعداد کلمات بیشتری یادداشت کرده باشد برنده می شود. با گذاشتن قوانین زیر می توانید بازی را پیچیده و سخت تر کنید .
۱- تمام کلماتی را یادداشت کنید که با حرف الفبای انتخاب شده تمام می شوند.
۲- کلماتی یادداشت شود که فقط تعداد مشخص حرف دارند. بطور مثال کلماتی که بیش از ۳ حرف دارند.
۳-می توانید برای این کلمات یک دسته انتخاب کنید. تمام نام های دخترانه که با این حرف شروع می شوند. این دسته ها می توانند نام های پسرانه، نام اشیا، نام مشاهیر، نام جاهای دیدنی دنیا و … باشند.

بازی دوز:

بازی دوز یک بازی دونفره است. برای این بازی یک مربع سه در سه یا چهار در چهار رسم کنید. یکی از بازیکنان ضربدر و دیگری باید دایره رسم کند. به نوبت هر بازیکن نشان خود را در یک مربع رسم می کند. هر بازیکن که بتواند نشان هایش را طوری رسم نماید که آنها به صورت افقی یا عمودی یا مورب ردیف باشند؛ برنده است. اگر میخواهید بدون نصب اپلیکیشن این بازی را همیشه روی گوشی خود داشته باشید. کلمه بازی دوز را در گوگل سرچ کنید و بازی را انلاین انجام دهید.

بازی حدس کلمه:

وسایل مورد نیاز بازی فقط یک مداد و یک کاغذ است. در این بازی دونفره، بازیکنان توافق می کنند که کلمه ای را از یک دسته مشخص انتخاب کنند. این دسته ها می توانند نام شهر، اسامی افراد، نام کشورها، نام ماشین و یا غیره باشند. فردی که اسم را در ذهن خود انتخاب کرده به تعداد حروف کلمه مورد نظر روی کاغذ خط تیره می کشد.
فرد مقابل باید حروف را حدس بزند. به ازای هر حرف اشتباه، آن حرف زیر خط تیره نوشته می شود و اگر حرف درست باشد در جای خود روی خط تیره نوشته می شود. بازیکن هر بار حرفی را حدس میزند. اگر حدس او باعث کامل شدن کلمه شود برنده است. همچنین اگر تعداد حدس های اشتباه او به تعداد حروف کلمه تکرار شود؛ می بازد.

بازی نقاش نابینا:

برای انجام این بازی حداقل به ۴ نفر نیاز داریم. به دو گروه تقسیم شوید. یکی از افراد گروه خود که مهارت بیشتری در نقاشی دارد را انتخاب کنید. این شخص باید نزد گروه رقیب برود. آنها اسم یک شی را به بازیکن می گویند. بازیکن به پای تخته نقاشی می رود و سعی می کند در زمان مشخص با نقاشی کردن شی ای که گروه رقیب انتخاب کرده، منظور را به هم گروهی های خود برساند.
همگروهی های بازیکن باید از روی نقاشی حدس بزنند که کلمه انتخاب شده چیست. اگر در زمان مشخص شده مثلا ۲ دقیقه بتوانند جواب را پیدا کنند برنده می شوتد. برای مراحل سختتر این بازی می توانید به جای کلمه از یک ضرب المثل یا یک بیت شعر رایج استفاده کنید.

بازی دور:

برای انجام این بازی به حداقل ۴ نفر نیاز است. برای اجرای این بازی یک زمان‌سنج و یک سری کارت که روی هر کدام یک کلمه نوشته شده است، نیاز داریم. افراد هم گروهی باید روبروی یکدیگر بنشینند. به نوبت یک کارت از زمین بر‌دارید و بدون اشاره مستقیم به سوژه، از مشخصات آن برای هم گروهی خود بگویید. هم گروهی شما باید کلمه را حدس بزند. سرعت در این بازی حیاتیست. نباید مقدار زمان باقی مانده در لحظه توضیحات شما صفر شود. تعداد کلمات پاسخ داده شده و سرعت عمل شرط برنده شدن در این بازی است. همچنین می‌توانید به جای تهیه کارت و استفاده از زمان‌سنج، از اپلیکیشن این بازی در موبایل استفاده کنید. به راحتی می توان این بازی را در جمع خانواده و دوستان اجرا کرد. کلمات می توانند نام مکان، جاهای دیدنی شهرها، نام یک شهر، نام یک غذا، نام یک تن پوش و یا غیره باشند.

نقطه بازی:

این بازی را می توان دو یا سه نفره انجام داد. وسایل مورد نیاز برای این بازی یک برگه و یک مداد رنگی به ازای هر کدام از بازیکنان است. قوانین بازی خیلی ساده هستند. کافیست ورق کاغذ را به مقدار دلخواه به صورت منظم نقطه گذاری کنید. به نوبت هر نفر یک خط بین دو نقطه می کشد. برای برنده شدن بازیکن باید خانه ای را پیدا کند که سه خط مربع آن قبلا کشیده شده باشد. اگر کشیدن خط او در نوبتش باعث ایجاد یک مربع کامل شود. برنده می شود. فرد برنده به عنوان جایزه می تواند یک خط دیگر بکشد.
بازیکن برنده هر بار باید مربعی که ایجاد کرده را رنگ کند. یا بجای رنگ کردن حرف اول اسم خود را در آن بنویسد. این یعنی یک امتیاز را برای خود ثبت کرده است. در نهایت تعداد مربع های هر بازیکن که نشان دهنده ی امتیازهای اوست؛ شمرده می شود. بازیکنی که بیشترین مربع ها را علامت گذاری کرده باشد، برنده است.