۸ نکته مهم نگهداری از خودرو در زمستان‌های سمنان

روغن کاری بخش‌های مهم شاسی
در فصول سرد سال و به دلیل بروز بارندگی‌ها و بادهای سرد و خشک، ممکن است اجزای متحرک و انعطاف‌پذیر ماشین به مرور دچار خشکی بیش از حد و حتی دچار زنگ‌زدگی یا حتی ترک‌خوردگی شوند. با روغن‌کاری بخش‌هایی از شاسی می‌توانید از استهلاک زودهنگام آنها جلوگیری کنید.

روغن موتور
روغن موتور سبب سهولت حرکت قطعات در موتور می‌شود اما در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد می‌شود. این امر سبب دیر رسیدن روغن به این قسمت‌ متحرک موتور می‌شود و آنها را دچار فرسایش می‌کند. گرانروی یا ویسکوزیته عددی است که به میزان غلیظ یا رقیق بودن روغن گفته می‌شود که با اعدادی مثل ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و غیره شناخته می‌شود. هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ‌تر است و برای استفاده در فصل‌های گرم مناسب‌تر است. یا روغن ۴۰ ـ ۱۰ از ۵۰ ـ ۲۰ رقیق‌تر است. پس توصیه می‌شود در خودروهای قدیمی‌تر، در فصل زمستان از روغن رقیق‌تر (مثل ۴۰ ـ ۱۰) استفاده کنید. مراکز تعویض روغن می‌‌توانند درباره انتخاب روغن مناسب به شما مشاوره بدهند.

تایرها
کنترل تایرها را باید در تمام طول سال مدنظر داشته باشید. شرکت‌های سازنده تایر پیشنهاد می‌کنند تا لاستیک‌های نو و پرآج‌تر در عقب خودرو باشند، اما اگر لاستیک عقب خودرو شما آج بهتری دارد، بهتر است در فصل زمستان آن را با تایر‌های جلو عوض کنید. فراموش نکنید که وجود تایر‌های بهتر در محور عقب بیشتر برای تردد در جاده و سرعت بالا پیشنهاد می‌شود. نقش آج لاستیک خودرو در هوای بارانی اهمیت بیشتری دارد. زیرا سبب می‌شود تا با جلو رفتن اتومبیل، آب از زیر تایر کنار زده شود. آب از طریق چاک‌های تایر به بیرون پاشیده می‌شود و تایر با جاده خشک در تماس قرار می‌گیرد. برای انتخاب تایر مناسب خودروی خود از لاستیک‌فروشی های معتبر کمک بگیرید.


تنظیم باد
از تنظیم بودن باد لاستیک‌ها در این فصل بیشتر از فصل‌های دیگر مطمئن باشید. فشار باد مناسب خودروی خود را روی پلاکارد لاستیک می‌توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد. همچنین می‌توانید از دفترچه راهنمای خودرو نیز کمک بگیرید.

ضد یخ
در صورتیکه خودروی شما همیشه در فضای باز نگهداری می‌شود یا برای مدتهای طولانی در جاده‌های زمستانی رانندگی می‌کنید، ضدیخ برای شما عنصری حیاتی است. رادیاتور ماشین بدون مقادیر مناسبی از ضدیخ ممکن است به راحتی یخ بزند و صدمات جبران‌ناپذیری از جمله ترکیدن سیلندر را به همراه داشته باشد.

باتری
باتری خودرو در شرایط عادی ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند. اما زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های سوزان سمنان، شرایط نرمالی را برای خودرو ایجاد نمی‌کنند. بنابراین بهترین زمان تعویض خودرو حدود ۳ سال خواهد بود. باید توجه داشت که اولین دشمن باتری خودرو، دمای بسیار بالا یا بسیار پایین است چرا که باتری‌ها برای چنین دماهایی طراحی نشده و بسیار آسیب پذیر هستند. باتری در هوای سرد کارایی خود را تا ۵۰ درصد از دست می‌دهد. برای اینکه بتوانید باتری‌های مطمئن تهیه کنید یا از سلامت باتری خودرویتان مطلع شوید می‌توانید به باتری‌سازی‌ مراجعه کنید.

برف پاک‌کن‌ها
برف‌پاک‌کن‌ها عضو حیاتی خودرو هستند و خراب شدن هر یک از آنها، راننده را دچار کاهش دید می‌کند و ریسک حادثه را افزایش می‌دهد. اگر نسبت به برف‌پاک‌کن‌های خودروی خودتان مدتی است بی‌توجه بوده‌اید؛ در نظر داشته باشید که در گرمای سوزان تابستان‌ و سرمای خشک زمستان‌های سمنان معمولاً تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌‌ها حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده می‌دهند و باعث می‌شود شیشه به خوبی تمیز نشود یا آن را خط و خش بیندازد.


سیستم شیشه‌شور
میزان استفاده از آبپاش در این فصل‌ زمستان به علت وقوع بارندگی و نشست گرد و خاک‌ها در زمستان بیشتر است. برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن آب، کمی به آب شیشه‌شور خود الکل اضافه کنید. این کار به تمیزی بیشتر شیشه و چربی‌زدایی آن نیز کمک می‌کند.

شستشو و تمیز کردن بدنه
با توجه به شرایط جوی سمنان و آلودگی‌هایی از قبیل گچ و نمک، فروسیلیس و کربنات سدیم در هوای سمنان، قطرات باران آلوده به این مواد شیمیایی هستند. بنابراین بهتر است پس از بارندگی بدنه ماشین را بشورید زیرا ماندگاری این مواد روی بدنه به رنگ خودرویتان آسیب وارد می‌کند. کارواش‌ها ساده‌ترین راه برای تمیز شدن خودرویتان هستند.