معروفترین اوریگامی دنیا و آرزوی صلح و سلامتی جهانی

بدون شک درنای کاغذی معروفترین اوریگامی دنیا شناخته می شود. امروز با دیدن ویدئو زیر و انجام قدم به قدم مراحل آن می توانید یک درنای کاغذی زیبا روی میز کار یا پنجره ی رو به آسمان منزلتان داشته باشید:

قبل از شروع پیشنهاد می کنیم؛ داستان جالب تبدیل شدن این سازه به نماد صلح بین المللی را در زیر مطالعه کنید:

این داستان غم انگیز و تاثیر گذار از یک کودک ژاپنی با نام <<ساداکو ساساکی>> آغاز می شود. ساداکو زمانی که تنها دو سال داشت در حادثه انفجار هسته ای هیروشیما، در معرض مواد رادیواکتیو قرار گرفت؛ این قضیه باعث شد تا در سن ۱۱ سالگی برای درمان بیماری لوسمی (سرطان خون) در بیمارستان بستری شود.
ساداکو مدت‌ها در بیمارستان بستری بود و تنها آرزویش این بود تا روزی سلامت کامل خود را به دست آورد. یکی از دوستان صمیمی اش به او گفت که براساس یک افسانه قدیمی، هرکس بتواند هزار درنای کاغذی بسازد، به آرزویش خواهد رسید.
ساداکو که آرزویی جز سلامتی و زندگی عادی نداشت، دست به کار ساختن درناهای کاغذی شد. او آنقدر این کار را ادامه داد که اطراف تختش در بیمارستان، همیشه مملو از درناهای کاغذی بود.
درناهای ساداکو، از هر کاغذی که به دستش می‌رسید ساخته می‌شد: کاغذ شکلات، پاکت نامه، برگه‌های باطله و … . اما پیشرفت ببماری بسیار سریع بود؛ او توانست تا ۲۵ اکتبر ۱۹۵۵ که آخرین روز زندگی اش بود؛ ۶۴۴ درنای کاغدی بسازد.
ساداکو رفت؛ اما رویای او برای ساختن ۱۰۰۰ درنای کاغذی به امید تحقق سلامتی و صلح جهانی، نیمه تمام نماند.
همکلاسی های ساداکو تا قبل از خاکسپاری اش ۳۵۶ درنای دیگر ساختند و همراه با پیکر او به خاک سپردند.
بعد از مراسم تدفین، دوستان ساداکو نامه‌هایش را گردآوری و آن‌ها را در کتابی با عنوان کوکی‌شی (نام عروسک چوبی ساداکو که آن را بسیار دوست می‌داشت) به چاپ رساندند. آنها قصد داشتند با این کار حرف های دخترکی که با هزاران آرزو از یک جنگ تحمیلی آسیب دید و رویاهای زندگی را با خود به بهشت برد؛ به گوش مردم ژاپن و حتی جهان برسانند.

از بچه های ژاپنی خواسته شد؛ با جمع آوری پولهایشان بنای یادبودی برای ساداکو و گسترش پیام صلح او بسازند. وقتی دولت ژاپن از این طرح مطلع شد؛ تصمیم گرفت یک پارک در هیروشیما را به نام پارک صلح تغییر نام دهد. آنها در این پارک مجسمه ساداکو و درنای طلایی را ساخته و روی یک بنای مرمری بزرگ قرار دادند.
همکلاسی های ساداکو، بخاطر احترام گذاشتن به او، نوشته ای بر روی پایه این بنای یادبود نصب کردند .
آن پیام این بود:

این فریاد ماست.
این خواسته ی ماست.
صلح در دنیا.

و حالا هر ساله کودکان ژاپنی در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در کنار مجسمه‌ی ساداکو جمع می‌شوند و برای رسیدن دنیا به صلح و آرامش، هزار درنای کاغذی می‌سازند.

حال این بار در حالی درناهای کاغذی را می سازیم که آرزوی سلامتی جهانی و خلاص شدن از ویروس کرونا آرزوی همه ی ماست.

لینک های مرتبط:

آموزش اوریگامی های ساده ویژه کودکان

۳ اوریگامی با طعم نوستالوژی

اوریگامی؛ سرگرمی روزهای قرنطینه برای همه