2343 بازدید

قدمت آب‌انبار کارخانه(تدین) به سال ۱۳۱۰ و دوره قاجار می‌رسد و همزمان با احداث کارخانه ریسندگی و بافندگی شهر سمنان توسط حاج علی‌نقی کاشانی تاجر معروف وقت ساخته شده است و احتمالاً به دلیل مجاورت با کارخانه این نام را پذیرفته است. برخی آب‌انبار کارخانه را یکی از زیباترین آب‌انبارهای سمنان و جالب‌ترین آب‌انبار حاشیه شمالی کویر می‌پندارند.
ورودی، پاشیر و مخزن بادگیردار از بخش‌های این آب‌انبار هستند. بادگیرها در شمال و جنوب مخزن قرار دارند که با تهویه هوا، مانع گندیدگی آب در مخزن می‌شدند. ابعاد مخزن ۹×۱۳ متر و عمق آن از کف زمین ۱۱ متر است.
در بالای مدخل ورودی، تزئینات گچ‌بری همراه با نقوش اسلیمی، وجود دارد که در آن گچ‌بری نقوش گیاهی برجسته و نقش دو شیر در دو طرف و یک خورشید در وسط به چشم می‌خورد. اگرچه برخلاف دیگر آب‌انبارهای موجود، کتیبه‌ای در این آب‌انبار وجود ندارد اما تزئینات آجری ساده در سقف گهواره‌ای کوتاه آن نمایی خاص ورودی آب‌انبار بخشیده است. دو طرف آب‌انبار، اندکی به جلو متمایل شده و به‌این‌ترتیب، طرح ذوزنقه‌ای پیش فضای آن را به وجود آورده است. که دو مغازه کوچک در این فضا درنظر گرفته شده است و متاسفانه در سال‌هاى اخیر، خود آب‌‌انبار نیز تبدیل به مغازه شد و نماى آن تا حدی از بین رفت.
این بنا در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۵۶۴۶ ثبت شده اما در حال حاضر کاربری ویژه‌ای ندارد. شاید درنظر گرفتن کاربری‌های ویژه برای این آب‌انبارها از تخریب مداوم آنها بکاهد.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- سمنان- بلوار قدس- سه راه کارخانه

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed
main30morgh ۵ خرداد, ۱۳۹۷ ۳:۴۵ ب.ظ
زیبایی و جذابیت
مسیر و مسافت
امکانات
آب و هوا
پاکیزگی

کاش هرچه زودتر کاربری ویژه‌ای براش درنظر بگیرن.