2293 بازدید

برج چهل دختران در اواسط خیابان حکیم‌الهى و بر سر راه شهر به محلات ثلاث (کوشمغان، زاوغان و کدیور) و بین محلّه کوشمغان و زاوغان سمنان واقع شده و به صورت بقعه کهنه و قدیمى و نیمه مخروبه‏اى است که به نام چهل دختران نیز خوانده مى‌‌شود. قدمت این بنا به سل‌های آغازین دوران اسلامی برمی‌گردد و به شماره ۳۰۳۵ و در تاریخ ۳/۱۱/۱۳۷۹ به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.
همان‌طور که نام کوشمغان (کوشک مغان) و زاوغان (زوایه مغان) که در نزدیکى برج قرار دارد، برمى‏آید و با توجّه به مقام مغ که پیشواى زرتشتیان بود، مى‏توان اطمینان داشت که برج مذکور زمانى آتشکده و یکى از اماکن متبرکه زرتشتیان بوده است.
مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده نسبت می‌دهند. عده‌ای دیگر معتقدند برج مذکور را چهل دختر که دست از تعلّقات دنیوى کشیده و تارک دنیا شده بودند، با گل و خشت ساخته‏اند.
سازه این بنا با ۹۰ مترمربع مساحت دارد و به صورت برج هشت ضلعى است که هر ضلع آن از بیرون ۵/۴ و در داخل ۸۰/۲ متر است. ارتفاع برج در بعضى قسمت‏ها که سالم‌تر هستند ۱۲ متر و در قسمت‏هاى فروریخته به ۱۰ متر مى‏رسد. ضخامت دیوار حدود ۵/۱ متر می‌باشد. این برج دارای سقف مخروطی بوده که به مرور زمان ریخته‌است. ساخت‌مایه بنا آجر، خشت و گل است. این بنا در حال حاضر به دلیل توسعه شهر، در محوطه حیاط یک مدرسه متعلق به دوره دو پهلوی قرار گرفته است.
در عقیده مردم سمنان، برج چهل دختر یکى از بناهایی است که جهت باز کردن بخت به آن مراجعه می‌کنند.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- سمنان- خیابان حکیم الهی

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و اصالت
مسیر دسترسی
امکانات و راهنما
نگهداری و مرمت
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed