2430 بازدید

شهمیرزاد یا به زبان اهالی آن شامرزا، شهری است ییلاقی و خوش آب‌ و هوا که در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال سمنان در کوهپایه‌های البرز واقع‌ شده است. این بخش از دو محله اصلی به نام‌های پیش‌کفش و رودبار تشکیل‌شده است و در دو سوی نهری که آن را رودخانه شهمیرزاد می‌نامند قرار دارد؛ و هرکدام شامل چند محله کوچک‌ترند.
شهمیرزاد نسبت به روستاهای اطرافش مرکزیت بازرگانی و تا حدی فرهنگی دارد. آثاری که از زمان قدیم در اطراف شهمیرزاد به‌جامانده گویای این است که آبادانی اینجا سابقه‌ای نسبتاً طولانی دارد که شاهد آن در کتب قدیمی و نسخ خطی به چشم می خورد. شاید وجود چند چشمه پر آب در بالای ده که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین شیخ چشمه‌سر است وجب جلب نخستین ساکنان به این محل شده باشد؛ اما به‌هرحال رشد و توسعه شهمیرزاد نسبت به روستاهای اطرافش نه‌تنها مرهون این عامل طبیعی است؛ بلکه واقع بودن آن بر سر نزدیک‌ترین راه کاروان‌رو سمنان و شمال کویر به مازندران در این مورد عاملی عمده به شمار می‌آید.
شهمیرزاد به‌عنوان یکی از مناطق زیبا و ییلاقی استان سمنان، دارای جاذبه‌های طبیعی و دل‌انگیزی است که همه‌ساله در فصل گرما تعداد زیادی مسافران خسته از گرما چه در سطح استان و چه خارج از استان جهت استفاده از هوای مطبوع و دل‌انگیز و مناظر طبیعی زیبای آن به این شهر مسافرت می‌کنند.
از جاذبه‌های توریستی شهمیرزاد می‌توان به منطقه لهر و بلبل دره، شیر قلعه، دژ و هل، امامزادگان یحیی و عبدالله، بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان، مسجد جامع و سنگ‌نوشته تاریخی آن، مقبره شیخ احمد سوسن عطا و درب کنده‌کاری مقبره، شیخ چشمه سر و هفت‌چشمه، درخت گردو با بیش از ۱۳۰۰ سال سن که با کمان رستم معروف است، مسیر ساحلی رودخانه چاک، مجتمع تفریحی فرهنگیان و مجتمع تفریحی و پارک کوهستان اشاره کرد.
شهمیرزاد در نخستین سفر هیأت دولت، در زمان دولت نهم به استان سمنان در سال ۱۳۸۶، به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و آب‌وهوای مناسب و مناظر زیبا به‌عنوان شهر نمونه گردشگری بین‌المللی انتخاب و نام‌گذاری شد.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- 24 کیلومتری شمال شهرستان سمنان

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و جذابیت
مسیر و مسافت
امکانات
آب و هوا
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed