1582 بازدید

مجموعه چشمه‌علی در شمال شهر تاریخی دامغان و حدود ۳۰ کیلومتری این شهر، بین روستاهای آستانه و کلاته رودبار واقع است. این مجموعه در محل چشمه همراه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی قرار گرفته است. رودخانه چشمه‌علی تنها رودخانه دائمی دامغان است که از کوه‌های شمالی سرچشمه می‌گیرد. این منطقه به‌خاطر سرسبزی و خوش آب و هوا بودنش پیوسته مورد علاقه و توجه سلاطین قاجار بوده است و در حال حاضر دو ساختمان آغامحمدخانی و فتحعلی‌شاهی یک مسجد از آن روزگار به یادگار مانده است. چشمه علی دارای دو دریاچه است که یکی در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد.
ساختمان آغامحمدخانی که به نام عمارت قراول‌خانه نیز معروف است بنایی خشتی و معماری صفوی دارد و در زمان آغا محمد خان قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته و با دوطبقه، تقریباْ به شکل مستطیل است و ظاهر آن دو نما دارد که نمای شمالی دارای دو ستون زیبا با پوشش چوب است. همچنین تعدد پنجره‌ها به جهت استفاده حداکثری از منظره اطراف بوده‌است.
بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه‌علی قرار گرفته و جلوه زیبایی به آن داده است. این بنا درون آب ساخته شده و پایه‌ای سنگی دارد اما خود بنا آجری است. ساختمان مجموعه چشمه علی که توسط فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است، درسمت شمالی و داخل دریاچه قرار دارد.
مسجد مجموعه نیز درضلع جنوبی حیاط مجوعه واقع شده است.
وجود گیاهان دارویی و گونه‌های مختلف گیاهی در منطقه به همراه باغ های گردو، آلو، زردآلو و درختان میوه در روستاهای اطراف و نیز کوه‌هایی با معادن سنگ ساختمانی و ارتفاعات کوهستانی منطقه به جاذبه‌های گردشگری آن افزوده است.
علاوه بر بناهای تاریخی مجموعه چشمه‌علی، قلعه‌های تاریخی منصور کوه و مهرنگار از جاذبه‌‌های تاریخی منطقه به شمار می‌روند.
راه‌های منطقه به دلیل موقعیت قرارگیری ویژه، از طریق دو راهی چشمه‌علی با شهرهای شمالی کشور، یعنی استان مازندران و از سوی دیگر با شهرستان دامغان در ارتباط هستند. تمامی راه‌های دسترسی به این منطقه نیز آسفالته هستند.

اطلاعات تماس

آدرس

ایران- 30 کیلومتری شهرستان دامغان

جهت مشاهده نقشه بر روی دگمه کلیک کنید

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

زیبایی و جذابیت
مسیر و مسافت
امکانات
آب و هوا
پاکیزگی

تایید یا عدم تایید نظرات، طبق قوانین و مقررات سایت انجام خواهد شد.

در حال انتشار...
امتیاز و نظر شما با موفقیت ارسال شد
لطفا همه موارد را تکمیل کنید
Captcha check failed