احیای هنر بافت پارچه ماهوت در استان سمنان

هنر بافت نوعی پارچه ماهوت در استان سمنان به همت هنرمندی از شهر کلاته خیج شاهرود احیاء شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، جعفر صفاخواه معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: هنر بافت پارچه ماهوت توسط “خدیجه غنچه” از هنرمندان با سابقه استان در رشته نساجی سنتی استان سمنان جان دوباره ای گرفت.

وی افزود :کار بافت پارچه ماهوت در دستگاه بافندگی چهار وردی انجام می‌شود و در گذشته از این پارچه در تهیه البسه مجلسی و رسمی در کلاته خیج استفاده می‌شد.

صفاخواه با بیان اینکه این هنرمند در حال حاضر قابلیت تولید به طور متوسط روزانه سه متر از این پارچه را دارد، افزود: در صورت افزایش تقاضا به این میزان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماهوت، نوعی پارچه پشمینه کلفت پُرز دار نفیس است، گفت: با توجه به ماهیت سنتی این پارچه، می‌توان از آن در تهیه بخش‌هایی از لباس‌های رسمی و روز و سنتی، استفاده کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: شهر کلاته خیج از گذشته یکی از قطب‌های مهم بافت انواع پارچه دست بافت بوده و با ارتقای دستگاه‌های بافت پارچه وبهبود مواد اولیه، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه را فراهم کرد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هنرمند در استان به تولید انواع پارچه اشتغال دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: احیای منسوجاتی که بافت آنها منسوخ شده است از جمله برنامه‌های در دست پیگیری این معاونت است.

گفتنی است ، چهار هزار و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در بیش از ۵۲ رشته در استان سمنان فعالیت دارند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان