آغاز طرح غربالگری بیناییی کودکان در سمنان

محمود منطقی، سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به آغاز طرح غربالگری بینایی برای کودکان سه تا ۶ سال در این استان گفت: ۳۲ هزار و ۹۵۸ کودک استان سمنان واجد شرایط بهره‌مندی از این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، محمود منطقی به رسانه‌ها ابراز داشت: سال ۱۴۰۱در هر شهرستان استان سمنان ۴۱ پایگاه دائمی و غیر دائمی و سیار در سطح اول، ۹ بینایی‌سنج سطح ۲ و سه پزشک متخصص چشم سطح سه جهت اجرای برنامه در نظر گرفته شده است.

لازم است خانواده‌های داری فرزند سه تا ۶ سال از فواید مشارکت‌ در این طرح آگاه باشند زیرا این گروه سنی، بهترین زمان تشخیص و غربال بهنگام و مداخله طلایی برای درمان مشکلات بینایی کودکان است.

کاهش عوارض اجتماعی، روانی و اقتصادی ناشی از کم‌بینایی یا نابینایی کودک در خانواده‌ها و تامین سلامت جمعیت آینده کشور از دیگر فواید و ارزش‌های این طرح است و به خانواده‌ها توصیه می شود جهت انجام غربالگری، استفاده از چارت E را به جای دستگاه مورد توجه قرار دهند.

سال گذشته با وجود شرایط شیوع کرونا، ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک سه تا ۶ سال، در سطح اول غربالگری در ۳۰ پایگاه، شامل هشت پایگاه دائمی در هشت شهرستان، ۲۰ پایگاه غیر دائمی و ۲ واحد سیار غربال شدند و در مواردی که امکان استفاده از چارت E نبود ۶ دستگاه فتوفروکتومتر مورد استفاده قرار گرفت.

از کل سنجش شدگان سال گذشته، ۲ هزار و ۲۰ کودک به سطح ۲ بینایی سنجی ارجاع شدند که برای ۶۷ کودک تنبلی چشم تشخیص داده شد، ۴۳۴ نفر سایر اختلالات بینایی داشتند، ۵۱۹ کودک سالم بودند و ۲۴ نفر نیز به سطح سه چشم پزشک جهت پیگیری و درمان ارجاع شدند.

۵۰ کودک نیازمند کمک هزینه عینک بودند که مبلغ ۱۹۴ میلیون ریال کمک هزینه پرداخت شد، همچنین یک کودک نیازمند عمل جراحی بود که مبلغ ۲۴۴ میلیون ریال کمک هزینه به وی پرداخت شد.

همچنین سال گذشته ۱۲ هزار کودک نیز در ابتدای ورود به دبستان توسط آموزش و پرورش بینایی‌سنجی شدند.

برنامه غربالگری بینایی کودکان از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی آغاز شد.