انعقاد قرارداد نهایی پروژه بزرگ ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان

ا حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو، سفیر هند، معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل آبفای استان و شهردار سمنان صورت گرفت؛

شهردار سمنان روز گذشته با حضور در دفتر هفته‌نامه سمنان امروز ضمن اعلام جزئیات خبر انعقاد قرارداد نهایی پروژه بزرگ ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان، به تشریح برنامه کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های شهرداری سمنان در هفته دولت پرداخت.

حسین موسوی در گفتگو با خبرنگار سمنان امروز ضمن خاطرنشان ساختن این مطلب که تفاهم‌نامه اولیه اجرای پروژه ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان، بهار امسال به امضاء رسیده بود، از انعقاد قرارداد نهایی اجرای طرح احداث تصفیه‌خانه و بهره‌برداری از پساب فاضلاب شهر سمنان در آغازین‌روز هفته جاری و در جریان برگزاری آیین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب با حضور چیت‌چیان، وزیر نیرو، جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، سفیر کشور هند در ایران، معاون عمرانی استاندار سمنان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان خبر داد.

موسوی با اشاره به این که تنها قرارداد بین‌المللی منعقدشده در نشست مذکور مربوط به پروژه ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب در سمنان بود، اظهار داشت: پروژه مذکور با مشارکت یک شرکت بین‌المللی هندی به نام «فنان تجارت بین‌الملل قشم» و با اعتبار ۵۵۰ میلیارد به انجام خواهد رسید،

وی افزود: مراحل اجرایی این پروژه که ۲۴ تا ۳۰ ماه به طول می‌انجامد، از مهرماه امسال با تداوم روند تکمیل انشعابات فاضلاب شهر سمنان به میزان ۸۰ کیلومتر آغاز می‌شود و با اجرای کامل این پروژه، ۳۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه‌شده به منابع آبی سمنان افزوده می‌شود.

موسوی سهم شهرداری سمنان را در پروژه مذکور ۲۰ تا ۲۵ درصد اعلام و ضمن مثبت ارزیابی کردن تعامل مسئولان اداره آب و فاضلاب با مدیریت شهری سمنان در راستای اجرای پروژه مذکور، ابراز امیدواری کرد این اقدام درمیان‌مدت به بروز تحولات مثبتی در حوزه فضای سبز شهری منجر شود.

ایجاد باغات زیتون و پسته در اراضی جنوبی سمنان

شهردار سمنان استفاده از پساب تصفیه‌شده در آبیاری فضای سبز شهری را گامی در جهت رفع مشکل کم‌آبی شهر سمنان و از جمله مصادیق استفاده بهینه از منابع آبی عنوان کرد و گفت: قرار است شرکت هندی مشارکت‌کننده در این پروژه با ۷۵ درصد از پساب تصفیه‌شده، که در قالب قراردادی بیست‌ساله در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد، باغاتی از زیتون و پسته را با اعتباری در حدود ۷۰۰ میلیارد ریال در اراضی جنوب سمنان ایجاد کند که پس از این مدت، باغات ایجادشده نیز به ادارات مرتبط واگذار می‌شود.

موسوی با تأکید بر این مطلب که در حال حاضر، میزان هدررفت پساب غیرهوادهی‌شده در دشت‌های کویری سمنان به ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است، گفت: این شرایط سبب شده است که منطقه جنوب سمنان با مشکلاتی مواجه شود که با اجرایی‌شدن پروژه مذکور، این مشکلات مرتفع خواهد شد.

اما در ادامه این گفتگو شهردار سمنان به تشریح برنامه کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های شهرداری سمنان در هفته دولت پرداخت.

موسوی با اعلام این خبر که کلنگ‌زنی ۵ پروژه با اعتبار ۳۱۱ میلیارد ریال در هفته دولت به انجام خواهد رسید، گفت: افزون بر این ۸ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

بوستانی برای ساکنان شهرک روزیه

در هفته سوم خردادماه، اعلام شده بود که طراحی یک بوستان محلی در شهرک روزیه به انجام رسیده و کار احداث آن به زودی آغاز می‌شود. به گفته شهردار سمنان، آیین کلنگ‌زنی این پروژه به طور رسمی در هفته دولت اجرا برگزار خواهد شد.

ساکنان شهرک بهارستان نیز صاحب بوستان می‌شوند

شهردار سمنان در ادامه با اشاره به این که شهرک بهارستان واقع در مسکن مهر خودساز، از فضاهای سبز و تفرجگاهی لازم برخوردار نیست، از اتخاذ تصمیمات لازم برای خدمات‌رسانی بیش‌تر به مردم این منطقه از سمنان خبر داد. در همین راستا، کلنگ احداث یک بوستان در این شهرک در هفته دولت به زمین خواهد خورد. شهرداری سمنان پیش‌تر نیز اقداماتی را در این شهرک به انجام رسانده بود، از جمله آن که از نیمه تیرماه تا نیمه مردادماه، روکش آسفالت در بیش از ۸ هزار متر مربع از معابر این شهرک اجرا شده بود.

کلنگ‌زنی بوستان علویان(ع) باززنده‌سازی محوطه بقعه متبرکه امامزادگان علویان(ع)

موسوی در ادامه با خاطرنشان ساختن پاکسازی جهادی محوطه بقعه متبرکه امامزادگان علویان(ع) همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، گفت: خوشبختانه دسترسی مطلوبی از ضلع شمال این بقعه متبرکه به بلوار علویان ایجاد شده و افزون بر این، زمین یک هکتاری واقع در شمال این بقعه به عنوان بازار روز مورد بهره‌برداری زائران قرار گرفته است.

اما افزون بر این اقدامات، شهرداری سمنان، سومین برنامه کلنگ‌زنی در هفته دولت را به پروژه «بوستان علویان» اختصاص داده است؛ بوستانی که به مساحت تقریبی ۶ هزار متر مربع در مجاورت بقعه متبرکه علویان احداث خواهد شد.

پروژه احداث میدان شهید دریادار همتی آغاز می‌شود

چنان‌که پیش‌تر و در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال نیز اعلام شده بود، قرار است میدانی به نام شهید دریادار همتی، در نزدیکی تقاطع بلوارهای معلم و هفده شهریور احداث شود.

شهردار سمنان از برگزاری آیین کلنگ‌زنی احداث این میدان در هفته دولت خبر داد و گفت: عمده هزینه‌های اجرای طرح احداث این میدان، به تملک املاک واقع در فضای پیرامونی آن مربوط می‌‌شود که رقمی در حدود ۵۰ میلیارد ریال است. با احداث این میدان، نماد ملی ناوچه پیکان توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این مکان قرار خواهد گرفت.

به گفته شهردار سمنان، این میدان در هفتم آذرماه، روز نیروی دریایی، به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایجاد بازار مبل و فرش در سوله‌های کارخانه نخ‌ریسی

آخرین پروژه‌ای که برای کلنگ‌زنی در هفته دولت در نظر گرفته شده، پروژه احداث بازار مبل و فرش در مساحت ۶ هزار متر مربع در محل سوله‌های کارخانه نخ‌ریسی سابق سمنان است. با توجه به معیارهای احداث این بازار، عرصه فرادستی سوله‌های مذکور با همکاری آموزش و پرورش، تغییر کاربری داده‌شده و شش طبقه پارکینگ عمومی در آن احداث و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این پروژه مجموعا ۲۱۷ میلیارد ریال هزینه دربرخواهد داشت.

بهره‌برداری از بوستان ۳ هکتاری آسیاب

اما پروژه احداث بوستان آسیاب، نخستین پروژه‌ای است که در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بوستان آسیاب به مساحت ۳ هکتار در مجاورت آسیاب قدیمی واقع در ضلع شمالی غربی میدان امام حسین(ع) احداث شده و در بهبود منظر شهری و افزایش فضاهای تفریحی در این منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

بوستان خطی سرو در شرق سمنان

بوستان خطی سرو(بلوار محراب) دیگر پروژه‌ای است که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. تکمیل پروژه احداث بوستان سرو به مساحت ۱۳ هزار متر مربع به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص شهری از ابتدای امسال به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته بود. پیش‌تر اعلام شده بود که احداث این بوستان به بیش از ۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

شهرک گلستان میزبان بوستان نگارستان

بوستان نگارستان نیز پروژه دیگری است که با مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. این بوستان در شهرک گلستان واقع شده است.

بهبود تردد با افتتاح پل بتنی ۱۵ خرداد

پل بتنی ۱۵ خرداد نیز به مساحت ۵۰۰ متر مربع و با هدف بهبود تردد ترافیکی در بلوار ۱۵ خرداد در این هفته افتتاح می‌شود.

اتمام مرحله نخست احداث آبشار در پارک کوهستان

در هفته دولت برای پارک کوهستان دست‌کم سه پروژه آماده بهره‌برداری است. از چندی قبل و پس از آزمایش سنگ و خاک و تدوین مطالعات طرح ایجاد آبشار در پارک کوهستان، تسریع در روند اجرای این پروژه به طور جدی از بهمن‌ماه سال گذشته در دستور کار شهرداری سمنان قرار گرفت. به گفته شهردار سمنان هم‌اکنون مرحله نخست احداث این آبشار به اتمام رسیده و در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. شهرداری سمنان می‌کوشد با تداوم روند اقدامات اجرایی در پارک کوهستان، این پارک را به یکی از زیباترین مراکز تفریحی منطقه سمنان تبدیل کند.

در پارک کوهستان البته اقدامات دیگری نیز تدارک دیده شده است؛ که از جمله آن‌ها نورپردازی بام سمنان و تهیه و نصب پایه پرچم ۷۵ متری در این پارک است.

بازپیرایی و بهسازی پارک سنگی و بلوار ولیعصر(عج)

بازپیرایی و بهسازی پارک سنگی و لایروبی استخر مجاور آن، به انضمام بهبود وضعیت گونه‌های گیاهی در بلوار ولیعصر(ع) و ساماندهی کلی این بلوار، اقدام دیگری بود که شهرداری سمنان امسال به طور جهادی در دستور کار قرار داد. پروژه بازپیرایی و بهسازی پارک سنگی و بلوار ولیعصر(عج) به طور رسمی در هفته دولت افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از طرح بازپیرایی پیاده‌روهای پارک ۱۷ شهریور

از آن‌جا که پارک‌ها و بوستان‌ها از مراکز مهم گذران اوقات فراغت شهروندان به شمار می‌رود و پارک هفده شهریور در میان پارک‌های شهر سمنان جایگاهی ویژه دارد، ساماندهی و تجهیز این پارک از بهمن‌ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. بنابر تصریح شهردار سمنان در هفته دولت امسال، طرح بازپیرایی و بهسازی پیاده‌روهای پارک هفده شهریور مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شهرداری سمنان؛ حامی انجمن نجوم آسمان کویر

شهردار سمنان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برنامه اخیر رصد بارش‌های شهابی، ضمن اعلام حمایت از انجمن نجوم آسمان کویر، گفت: شهرداری سمنان پیش‌تر ساختمان موردنیاز فعالیت‌های نجومی را بدون درنظر گرفتن وجوه درآمدزایی، در اختیار این انجمن قرار داده است.

وی افزود: انتظار می‌رود دیگر نهادهای مرتبط شهری نیز همکاری‌های لازم را به منظور گسترش فعالیت‌های این انجمن داشته باشند.

فضای سبز استادیوم هلال احمر احیاء می‌شود

موسوی در پایان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حمایت‌های شهرداری از ورزش سمنان، با یادآوری تأسیس باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری و مشارکت با اداره‌کل ورزش و جوانان در جهت بهسازی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ولایت، گفت: افزون بر این، تعامل بسیار مطلوبی میان شهرداری سمنان و مجموعه هلال احمر به منظور ساماندهی استادیوم این مجموعه واقع در بلوار نهضت برقرار شده است و شهرداری سمنان در قالب تفاهم‌نامه‌ای فضای سبز این استادیوم را احیاء خواهد کرد.

انتهای پیام / *

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان