آغاز به کار بخش چشم‌پزشکی موسسه خیریه مهد کرامت

مرکز چشم‌پزشکی موسسه خیریه مهدکرامت تحت نظارت دکتر خسرو جدیدی شروع به فعالیت کرده‌است که با این اقدام و تجهیز مرکز به دستگاه‌های پیشرفته، امکان تشخیص و درمان مشکلات چشمی در سمنان فراهم شده و الزام سفر به دیگر شهرها برای بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته در تشخیص مشکلات چشمی از میان برداشته

شده‌است. به همین بهانه با دکتر خسرو جدیدی فوق تخصص قرنیه و عضو هیأت مدیره موسسه خیریه مهد کرامت گفتگوی کوتاهی ترتیب داده‌ایم که در پی می‌آید.

آقای دکتر! عنوان شده‌است این مرکز مجهز به دستگاه‌های پیشرفته‌ای است که تا پیش از این در سمنان وجود نداشته‌است. چه دستگاه‌هایی در مرکز چشم‌پزشکی این موسسه وجود دارد که این مرکز را به یک مرکز تخصصی چشم‌پزشکی بدل ساخته‌است؟
با توجه به اینکه بسیاری از علوم پزشکی از جمله رشته چشم‌پزشکی وابسته به تجهیزات پیشرفته است متاسفانه تا پیش از این تعداد زیادی از بیماران برای عکسبرداری به تهران مراجعه می‌کردند. چگونگی انجام اقدامات بعدی از جمله عمل‌های جراحی پس از این عکسبرداری‌ها برای پزشکان محرز می‌شود. پس از راه‌اندازی مرکز تلاش شد تا تجهیزات تکمیل شوند تا اقدامات تشخیصی بصورت کامل در همین مرکز صورت بگیرد.
یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه عکسبرداری از شبکیه است و عکس‌های شبکیه را با دقت بسیار بالایی می‌گیرد. این دستگاه برای افرادی که شبکیه چشم‌شان آسیب دیده، افرادی که به هر دلیل مشکل شبکیه دارند مانند افرادی که مبتلا به دیابت هستند و درصد آسیب به چشم و نوع درمان تشخیص داده شود، افرادی که فشار خون دارند و تغییراتی در شبکیه چشمشان ایجاد شده و یا افرادی که مشکلات شبکیه وابسته به سن دارند کارایی دارد. عملکرد این دستگاه شامل آنژیوگرافی است که می‌توان همزمان از آنژیوگرافی برای بررسی عروق شبکیه بهره جست که با وجود این دستگاه بسیاری از کارهای تشخیصی و حتی درمانی در سمنان قابل انجام خواهد شد.
دستگاه دیگری که در مرکز وجود دارد و پیش از این در سمنان وجود نداشته است دستگاه اندازه‌گیری شماره لنز داخل چشم است؛ که برای افرادی که دچار آب مروارید شده‌اند کارایی دارد. آب مروارید بیماری شایعی است که شیوع این بیماری در سمنان نیز به علت گرمای هوا، بالاست. هنگامی که آب مروارید عمل می‌شود به جای آن یک لنز کار گذارده می‌شود که کارآیی آن به اندازه لنز طبیعی جدید است. برای آنکه این لنز به طور دقیق اندازه‌گیری شود و بیمار نیاز به استفاده از عینک نداشته‌ باشد به منظور اندازه‌گیری قدرت لنزهای داخل چشمی از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود که در این مرکز موجود است.
دستگاه توپوگرافی برای بیماران قرنیه و افرادی که می‌خواهند جراحی لیزیک یا لایزیک انجام دهند نیز برای مرکز خریداری شده‌است. تشخیص بیماری‌های قرنیه در بسیاری از موارد بسیار سخت است و کسانی که عیوب قرنیه دارند می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. برخی از دستگاه‌های موجود در این مرکز پیش از این در سمنان موجود نبوده و می‌تواند در تشخیص بسیاری از مشکلات چشمی مفید باشد.
دستگاه سنجش میدان بینایی که برای افراد مبتلا به آب سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد از دیگر تجهیزات مرکز چشم‌پزشکی مذکور است. به نظر می‌رسد در سمنان تعداد افراد مبتلا به بیماری آب‌سیاه بیش‌تر از حد نرمال است. در آینده پژوهشی در خصوص تعداد این بیماران در سمنان صورت خواهدگرفت تا آماری در این حوزه داشته‌باشیم و بدین‌واسطه از شیوع این بیماری اطلاع دقیقی داشته باشیم؛ چرا که این بیماری؛ بیماری مهلکی است. تست‌های مختلفی برای تشخیص آب سیاه لازم است که یکی از این تست‌ها با همین دستگاه انجام می‌شود. برای بررسی حساسیت سلول‌های عصبی شبکیه در کسانی که دچار آب سیاه هستند و افرادی بیماری چشمی‌شان از مسائل مغزی ناشی شده است تا حدی با این دستگاه قابل شناسایی و تشخیص است.
در نهایت ما یک مرکز تخصصی در حد کلینیک و پاراکلینیک چشم‌پزشکی که نسبت به شهر سمنان کامل هست و در حد استان خواهد بود خواهیم داشت که این مرکز ماحصل زحمات و کمک‌های خیرین و همشهریان است. تمامی چشم‌پزشکان سمنان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در طول هفته یک یا دوبار در کلینیک حضور داشته ‌باشند تا بتوانند از امکانات مرکز برای تشخیص بهتر استفاده کنند. امید است با کمک تمام دوستانی که تاکنون یاور ما بودند منشأ خدمات بسیار خوب و کاملی برای شهروندان باشیم که بتوانند از درمان‌های نوین چشم‌پزشکی در سطح دنیا استفاده کنند.
این دستگاه‌ها جزو دستگاه‌های اولیه و قطعی برای معاینه چشم‌پزشکی است که منطبق با تکنولوژی روز بوده و متاسفانه تاکنون در سطح شهر سمنان این دستگاه‌ها موجود نبوده و این جای تأسف دارد.

چشم‌انداز آینده مرکز را چگونه ترسیم می‌کنید؟
برنامه ما این است که با کمک شهروندان و خیرین امور پزشکی که در شهرستان سمنان و استان امکان‌پذیر نیست را با تجهیز این مرکز به انجام برسانیم. ما از انجام هرگونه موازی‌کاری و اموری که در دیگر نقاط شهرستان و استان در حال انجام است پرهیز می‌کنیم و آینده این مرکز را در حرکت به سمت اقداماتی که تا پیش از این به هر دلیل امکان انجام آن مهیا نبوده‌است ترسیم کرده‌ایم. امور فرهنگی موسسه خیریه مهد کرامت هم زیر نظر دکتر علومی در حال انجام است. اقدام دیگری که در حال انجام است اما ترجیح می‌دهم در حال حاضر قولی در این خصوص ندهم توانمندسازی جوانان است که کار زمان‌بر و سختی است.

سوالی که برای شهروندان با توجه به افتتاح این مرکز در موسسه خیریه پیش می‌آید چگونگی قرارداد با بیمه‌ها و همچنین پرداخت هزینه‌ها است. لطفا در این خصوص توضیح دهید.
درآمد حاصل از این موسسه تنها و تنها برای افرادی که در زمینه‌های مختلف دچار مشکل هستند، هزینه می‌شود. برای راحتی شهروندان قرارداد با تمامی بیمه‌ها در دستور کار ما قراردارد. تعرفه‌های مرکز چشم‌پزشکی هم مشخص و طبق قوانین است. از آنجا که مرکز هزینه‌هایی دارد و درآمد حاصله هم مقرر است در موارد خیریه هزینه شود پس افرادی که از توانایی مالی برخوردارند باید نسبت به پرداخت تعرفه‌ها اقدام کنند.
طبق اساسنامه در صورت پیشامد هر مشکلی برای موسسه، تمامی منافع مادی و معنوی موسسه به نماینده ولی فقیه در استان سمنان اعطا خواهدشد. پس هیچ فردی از این موسسه ذینفع نخواهد بود و افراد شاغل در موسسه هم با حداقل حقوق در این مرکز مشغول بکار هستند و حتی افرادی بدون دریافت مبلغی در موسسه شاغل هستند.

از این مرکز می‌توان به عنوان بهترین مرکز و یا کلینیک برتر چشم‌پزشکی استان نام‌برد؟
این مرکز تخصصی و فوق تخصصی چشم‌پزشکی می‌تواند مرکز برتر در این حوزه باشد و امیدواریم خدمات ارائه شده از سوی این مرکز نیز خدمات برتر باشد تا بتوانیم قسمت کوچکی از درد شهروندان را در این مرکز درمان کنیم.

انتهای پیام / *

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان